این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۸۵-۱۰۸

عنوان فارسی مشکل پیوسته‌نویسی و امتیاز نزدیک‌نویسی در املای ترکیبات فارسی
چکیده فارسی مقاله خط فارسی از دشواری‌هایی دارد که آسان کردن آن دشواری‌ها بر عهده همه اهل نظر؛ بویژه دوستداران حقیقی‌ آن است. نویسنده در گفتار حاضر، به یکی از این موارد، یعنی مشکل پیوسته‌نویسی در املای ترکیبات فارسی پرداخته است. در ابتدا، با اشاره‌ به تاریخچه و نظریات مشهور درباره جدانویسی و پیوسته‌نویسی ترکیبات و با نقل و تلخیص آخرین آرای نظریه‌پردازان خط و ویرایش، به طور ویژه به نقد و بررسی دستور خط فرهنگستان درباره املای ترکیبات نیز پرداخته‌ایم. ضمن اشاره به فواید و امتیازات جدانویسی در قیاس با پیوسته‌نویسی و چندگونه‌نویسی، آن شیوه را ضروری و کارگشا می‌انگاریم، و پیش‌نهاد می‌کنیم که کلمات مرکب و برخی پسوندها و پیشوندهای مشهور غیر از ترکیبات بسیط‌گونه که برای تشخیص آن‌ها نیز ملاک و معیاری دارد، جدانویسی و نزدیک‌نویسی گردد. در انتهای گفتار نیز مواردی از ترکیبات مشهور، به شیوه پیشنهادی، عرضه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Problem of Connected Spelling and the Advantage of Disconnected Spelling in Persian Words
چکیده انگلیسی مقاله The beautiful handwriting of Persian language suffers from some problems and the facilitation of these problem is the job of Persian writing scholars. The present article discusses the problem of connected spelling in comparison with disconnected recording of compound words. It criticizes and evaluates graphemic conventions in Persian. It also advocates and enumerates the advantages and benefits of the disconnected form and exemplifies the idea through common compounds.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا روحانی |
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16305_4c0d74f150fa1b94ed6bbf39995a11e8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344362.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات