|
مهندسی مکانیک شریف، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۲۹-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی دینامیکی یک وسیلهی زیرسطحی در حرکت صفحهیی با استفاده از روش پاسخ فرکانسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف نوشتار حاضر، شناسایی مدل دینامیک خطی حرکت در صفحهی افق یک وسیلهی زیرسطحی بدون سرنشین بهوسیلهی برازش توابع تبدیل آن است. شناسایی، تحلیل و تصحیح طراحی چنین وسایلی بهدلیل غیرخطی بودن دینامیک حاکم بر آنها بسیار پرچالش است. در این نوشتار برای نخستین بار بهمنظور حذف اغتشاشات و عدم قطعیتها از شناسایی حوزهی فرکانس و الگوریتمهای ریاضی قوی در آن استفاده شده است. در اینجا پس از مدلسازی و شبیهسازی حرکت دینامیکی، ورودی جاروی فرکانسی در شبیهساز غیرخطی به کنترلکنندهی سکان اعمال شده و با استفاده از تحلیل حوزهی فرکانس توابع تبدیل زوایهی سمت و نرخ چرخش نسبت به این ورودی محاسبه شده است. نتایج حاصله نشانگر مطابقت بسیار خوب این مدل معادل خطی با مدل تحلیلی غیرخطی، و عملکرد خوب آن در حضور نویز بهلطف استفادهی مناسب از توابع طیفی و تکنیک پنجرهبندی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
DYNAMIC MODEL IDENTIFICA-TION OF AN UNDERWATER VEHICLE IN PLANAR MOTION USING FREQUENCY RESPONSE METHOD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The current study aims to identify the equivalent linear dynamics of an autonomous underwater vehicle in the horizontal plane to be able to design an appropriate linear controller. Autonomous underwater vehicles are increasingly being used to provide researchers with a simple, low-cost, and rapid response capability to collect pertinent environmental data. They are fairly stable platforms with little roll and pitch. Nevertheless, dynamic coupling and non-linearities make it a challenging task to perform identification process, stability analysis, and control design. Here, for the first time, the frequency response analysis and the CIFER software, which utilizes strong mathematical algorithms, are employed to solve this problem. Advanced features such as the Chirp-z transform and composite window optimization are also used to extract high-quality frequency responses and best fit equivalent transfer functions. After formulating the problem, a frequency sweep input is designed and applied to the rudder controller in the nonlinear simulation and transfer functions for the heading angle and the rate of turn are derived. In addition, these transfer functions are obtained by perturbed equations of motion to be compared with the transfer functions from CIFER. To evaluate the accuracy of the identified models, time domain responses from a zig-zag test are compared with the responses predicated by the identified model and the linearized model. The results show that this model is in good agreement with the analytical linear model and performs significantly better in presence of noise, thanks to the precise spectral functions and windowing technique. The robustness of the proposed method and transfer functions are also assessed by evaluation of the coherence function and altering the window size, frequency bandwidth, and input commands. The results also show that in a specific frequency range, non-linear terms are negligible, and the turn rate could be easily predicted by the time derivative of the heading angle. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
افشین بنایزاده | دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
محمدسعید سیف | mohammad saeed دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
محمدجواد خدایی | mohammad javad دانشکده ی مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.sharif.ir/journals/sjme/article_727_808817507cd9ad57afa3701fc10c345e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1255/article-1255-343412.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|