این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۰، شماره ۴، صفحات ۱۸۹-۲۰۴

عنوان فارسی ارزشیابی کیفیت برنامه‌های آموزش تلویزیونی در ارائه دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در شرایط کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت برنامه‌های آموزش تلویزیونی دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفته و نوع پژوهش ارزشیابانه است. جامعه آماری، همه جلسات تدریس تلویزیونی دروس علوم‌تجربی و ریاضیات پایه پنجم ابتدایی بوده که با به­‌کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند واحد متوالی، هفت جلسه برای ارزشیابی انتخاب شده است. به منظور گرد‌آوری داده‌ها، از ابزار محقق‌­ساخته استفاده شده و ارزشیابی را 13 متخصص رشته‌های تکنولوژی آموزشی و برنامه­‌ریزی درسی دانشگاه تبریز و معلمان دروس علوم تجربی و ریاضی انجام داده­‌اند. برای بررسی پایایی ابزار از توافق میان ارزیابان استفاده شده و ضریب توافق 0/78 به دست آمده است که حاکی از پایایی بالای ابزار بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t تک‌­نمونه‌ای استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌­دهد که کیفیت تدریس تلویزیونی در درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی در مؤلفه‌های محتوا (4/92)، طرح تدریس (3/60) و فنی (4/65) و در درس علوم‌تجربی در مؤلفه‌های محتوا (4/90)، طرح تدریس (3/52) و فنی (4/65) بالاتر از حد متوسط بوده و از مطلوبیت کافی برخوردار است. از میان گویه‌های مؤلفه طرح تدریس، برانگیختن تفکر یادگیرندگان، مرور و جمع‌بندی مطالب ارائه شده، مواد آموزشی کمکی و بیان اهداف آموزشی، در هر دو درس نیاز به توجه بیشتر دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، برنامه‌های تلویزیونی، تدریس تلویزیونی، کووید-19

عنوان انگلیسی Evaluation of Television Programs that Taught Fifth Grade Math and Science during COVID-19 Era
چکیده انگلیسی مقاله
To determine the quality of TV programs teaching math and science to fifth graders during COVID-19 era, a sample of seven sessions was selected for observation by a team of 13 experts that included instructional technologists, curriculum planners, and teachers. The instrument used was assumed to be valid and reliable since the inter-rater agreement was calculated to be 0.78. The data analysis revealed that the quality of teaching in all areas of concern (content, instructional design, and technology) was above average and hence, adequate in both subjects. However, in the design of both courses attention to motivating learner to think, and materials’ summation and conclusion was rated inadequate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله evaluation, TV programs, teaching through television, COVID-19

نویسندگان مقاله آیدا محمدی | A. Mohammadi


کیومرث تقی پور | K. Taghipoor



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-4803-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات