این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۰، شماره ۴، صفحات ۱۶۷-۱۸۸

عنوان فارسی ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر مطالعات نظری به روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی از طریق سازماندهی، تلخیص و ارزشیابی متون و داده­‌های مطالعات انجام شده و احصای پیام مشترک اصلی و پنهان پژوهشهای انجام‌­شده در حوزۀ تربیت شهروندی اسلامی به‌­منظور کاربردی کردن و کاربست آنهاست. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق فراترکیب به‌­منظور ادغام نتایج پژوهشهای قبلی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه منابع نظری و تجربی پیشین مرتبط با پژوهش بود که با روش نمونه‌­گیری هدفمند 42 مطالعه برای بررسی نهایی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه­‌ای و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی مطالعات انجام شده پیشین نشان داد که تربیت شهروند اسلامی بر اساس ده اصل تربیتی (اجتماع­‌مدارانه، آزادیخواهانه، عدالت­‌طلبانه، شرافتمندانه، اعتدال­‌گرایانه، وظیفه­‌مدارانه، توحیدگرایانه، فکورانه، درمان­‌گرایانه، ترقی­‌مدارانه) و در قالب 18 مؤلفه بوده که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 0/86 مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. بنابراین پیشنهاد شده است که متخصصان تعلیم و تربیت در امر تربیت شهروند اسلامی این اصول و مؤلفه­‌ها را مورد تأکید قرار دهند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراترکیب، تربیت شهروندی، تربیت شهروندی اسلامی، اسلامی

عنوان انگلیسی A Training Model for Islamic Citizenship Built upon a Meta-Synthesis of the Findings of Theoretically Based Studies
چکیده انگلیسی مقاله
To construct a practical training model for Islamic citizenship, from among all studies conducted in this area 42 were selected and then content analyzed. Summing up the findings are a set of ten educational principles and 18 constituents confirmed by a group of experts to be valid. Any training program needs to be socially based, liberal, and justice oriented, focused on honor, moderation, duty, and monotheism, while emphasizing thoughtfulness, progressiveness, and being therapeutic. Thus, it is suggested that these principles and their constituents be used by those involved in the task of training Islamic citizens.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله meta-synthesis, Islamic citizenship training, citizenship education

نویسندگان مقاله جمال الدین مصطفی | J. Mostafaa


مریم کاظمی | M. Kaazemi


معین مصطفی | M. Mostafaa


رضوان مومن زاده | R. Moemenzaadeh



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3388-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات