این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۰، شماره ۴، صفحات ۶۵-۸۶

عنوان فارسی بررسی و شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه 15 نفر از متخصصان حوزۀ یادگیری، کارشناسان فناوری و معلمان باتجربۀ کلاسهای چندپایه و همچنین اسناد مکتوب شامل پایان‌نامه‌ها، مقالات، مجلات و کتابهایی در زمینۀ یادگیری آمیخته و کلاسهای چندپایه بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته و فیش­‌برداری گردآوری شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی و نرم‌افزار MAXQDA استفاده شده است. داده‌های گردآوری‌شده به مفاهیم و مقوله‌بندی تبدیل شدند. برای تأمین روایی و پایایی داده‌ها روش لینکلن و گوبا به‌­کار رفته است. چهار معیار قابلیت‌­اعتبار، انتقال‌پذیری، اطمینان‌پذیری و تأییدپذیری برای ارزیابی به کار رفته و کوشش بر این بوده است برای کسب قابلیت‌­اعتبار، مشارکت‌کنندگان با برخورداری از حداکثر تنوع تجربیات انتخاب شوند. داده‌ها را شماری از متخصصان تأیید کردند و نمونه‌­گیری تا رسیدن داده­‌ها به حد اشباع ادامه یافت. برای انتقال‌پذیری داده‌­ها، یافته‌های مطالعه را چند نفر از متخصصان که در پژوهش دخیل نبودند تائید کردند. بر این اساس 3 مقوله اصلی، 11 زیرمقوله و 44 مفهوم به دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه عبارت‌اند از: سه مقوله اصلی تحت عنوان تقویت اثربخشی و کارایی نظام آموزش و پرورش در کلاسهای چندپایه، توسعه همه‌جانبه عدالت آموزشی در کلاسهای چندپایه، سازگاری با تحولات دنیای فناوری در کلاسهای چندپایه.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری آمیخته، کلاسهای چندپایه، دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی The Goals and Necessity of Blended Learning in Elementary School Multi-Grade Classrooms
چکیده انگلیسی مقاله
To identify the goals and necessity of blended learning in elementary school classrooms, in addition to a thorough literature search, a group of 15 experts in learning, technology, and teaching multi-grade classrooms was interviewed. Data analysis revealed 3 main goals, 11 objectives, and 44 concepts, the validity, reliability, transferability, and verifiability of which was established using Lincoln and Goya method as well as expert views. The three main goals are reinforcement of the educational system’s effectiveness and efficiency, expansion of educational justice all around, and adaptation to the developments in the world of technology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله blended learning, multi-grade classrooms, elementary school

نویسندگان مقاله محمود نیکان | M. Nikaan


حسن صائمی | H. Saa’emi


علی‌اصغر بیانی | A. A. Bayaani


حسین فکوری حاجی یار | H. Fakoori Haajiyaar



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3294-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات