این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۰، شماره ۴، صفحات ۴۷-۶۴
عنوان فارسی
طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی با رویکرد نظریه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
یکی از سازوکارهای کیفیتبخشی و تقویت درس تربیت بدنی در مدارس اجرای جشنواره الگوهای برتر تدریس است. ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی و ارائه راهکارهایی برای بهبود اجرای جشنواره بود. روش پژوهش کیفی است که با روش دادهبنیاد رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شده است. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. ﺟﺎمعه آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل همه معلمان تربیت بدنی شرکتکننده در چهاردهمین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی، اساتید دانشگاه، سرگروههای آموزشی، داوران و مسئولان برگزاری جشنواره بودند. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺑﻪﺻﻮرت هدفمند انجام ﺷﺪ. پس از اﻧﺠﺎم دادن 25 ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و رسیدن به اﺷﺒﺎع ﻧﻈـﺮی، ﺑـﻪ ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪﻫـﺎ ﭘﺎیان داده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با بهکارگیری نرمافزار اطلستی انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که شرایط علی شامل سازوکار استفاده از نخبگان تربیت بدنی، توجه به اسناد بالادستی و شیوه برگزاری است. برنامههای معاونت تربیت بدنی و موانع و مشکلات موجود به عنوان شرایط زمینهای تأثیرگذار بر جشنواره شناخته شدند. شرایط اقتصادی و سیاستهای وزارتخانه عامل مداخلهگر و توسعه اهداف آموزشی، تغییرات اجرایی و تغییرات ساختاری بهمنزلۀ راهبرد عنوان شدند. نهایتاً ارتقای خلاقیت و انتقال تجارب معلمان، توانمندسازی همکاران، استمرار جشنواره، تعامل میان همکاران سراسر کشور، ایجاد کلاسهایی شاد و فعال در مدارس، رویکرد مشارکت حداکثری و افزایش عملکرد سازمانی به منزلۀ پیامدهای فردی و سازمانی اجرای مطلوب جشنواره شناخته شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جشنواره الگوهای برتر تدریس، تربیت بدنی، نظریه دادهبنیاد
عنوان انگلیسی
A Grounded Theory Approach to Conducting the Festival of Better Teaching Models for Physical Education Course
چکیده انگلیسی مقاله
To improve the quality of teaching physical education courses at schools, conducting Festivals of Better Teaching Models has been an accepted mechanism. However, the way that these festivals are conducted could improve itself. To this end, 25 physical education teachers participating in the 14th Festival, university professors and department heads, and the Festival’s judges and administrators were interviewed and their opinions on the subject sought. Based on the responses of the interviewees, improvements in causal factors such as the mechanism of benefitting from the elite of physical education, as well as the upstream guidelines and the way that the Festival is conducted are needed. The underlining conditions affecting the Festival, such as ministerial programs and the existing hurdles and difficulties were also identified. Strategies concerning the development of educational objectives, improvements in implementation, and structural changes were suggested. Finally, it was acknowledged that improved creativity, collegial interaction and empowerment, joyfulness, and cooperation are among desired outcomes of the Festival.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Better Teaching Models Festival, physical education, Grounded Theory
نویسندگان مقاله
محمد مرادی | M. Moraadi
حمیدرضا گوهر رستمی | H. R. GoharRostami
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2738-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات