این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۰، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۶

عنوان فارسی تأثیر به کارگیری تفکر طراحی در برنامه درسی کار و فناوری روی عادتهای ذهنی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه درسی کار و فناوری با تأکید بر رویکرد تفکر طراحی بر عادتهای ذهنی دانش‌­آموزان انجام شده است. روش پژوهش شبه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون ـ پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش‌­آموزان دختر شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده‌­اند. نمونه‌­گیری به شیوه در دسترس به شکل گروههای طبیعی به تعداد 120 دانش‌­آموز از 6 کلاس بوده است. دو کلاس پایه هفتم، دو کلاس پایه هشتم و دو کلاس پایه نهم در دو گروه آزمایش و کنترل هرکلاس 20 دانش‌­آموز قرارگرفتند. داده‌ها از طریق پرسشنامه عادتهای ذهنی کاستا و کالیک (2000) گردآوری شده و پایایی آن با آلفای کرونباخ محاسبه و با درصد 0/85 مورد تأیید قرار گرفته است. دوره آموزش مبتنی بر تفکر طراحی 12 جلسۀ 35 دقیقه‌­ای روی گروه آزمایش اجرا شده است. داده‌­ها با آزمون تحلیل کوواریانس بررسی شده است و یافته‌­ها نشان می­‌دهند که آموزش مبتنی بر تفکر طراحی بر افزایش عادتهای ذهنی مؤثر است. به طورکلی به‌­کارگیری ظرفیت تفکر طراحی در آموزش کار و فناوری، می­‌تواند در میان دانش‌­آموزان زمینۀ مطلوبی را برای شکل­‌گیری و تقویت توانایی ایجاد عادات ذهنی مثبت همانند حل مسئله و تفکر خلاق، تفکر انتقادی، فراشناخت، یادگیری مادام‌­العمر، انعطاف­‌پذیری در رفتار وتفکر، همدلی و درک متقابل فراهم کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر طراحی، عادتهای ذهنی، کار و فناوری

عنوان انگلیسی Inclusion of Design Thinking in the Work and Technology Curriculum and its Impact on Students’ Mental Habits
چکیده انگلیسی مقاله
To assess the impact of including design thinking within the work and technology curriculum on students’ mental habits, a semi-experimental study with pre- and post-tests was conducted. Participants in the study were junior high school students totaling 120 in six classes across all three grades. One of the two classes of each grade was taught utilizing design thinking. The data on students’ mental habits were collected using a translation of a known questionnaire with acceptable validity and reliability. However, the internal consistency of the translation was calculated to be 0.85. Covariance analysis of the collected data revealed that the experimental groups across all grades exhibited improved mental habits and the inclusion of design thinking in the curriculum can help students with habits such as problem solving, creative thinking, critical thinking, lifelong learning, flexibility in thought and behavior, empathy, and mutual understanding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله design thinking, mental habits, curriculum, work and technology

نویسندگان مقاله زهرا ابوالحسنی | Z. Abolhasani


مرضیه دهقانی | M. Dehghaani


محمد جوادی پور | M. Javaadipoor


کیوان صالحی | K. Salehi


نسرین محمدحسنی | N. Mohammadhasani



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3783-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات