این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۰-۱۶
عنوان فارسی
آموزه های اخلاقی در لالایی های اقوام ایرانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
لالایی در فرهنگ ایرانی از
پیشینه ای
دور و دراز برخوردار است و در میان قومهای گوناگون ایرانی دیده میشود. این ترانه های عامیانه معمولاً از سوی مادران برای فرزندان خوانده می شود و حاوی پیامهای متنوعی است که از آن جمله می توان به بازگویی آموزه های اخلاقی و تعلیمی اشاره کرد. بر این پایه، لالایی یکی از نمودهای اصلی انتقال اخلاقیات از نسلی به نسل دیگر است که فرایند اخلاق آموزی به صورت غیرمستقیم از طریق آن انجام میشود. در پژوهش حاضر با تکیه بر منابع کتابخانه ای و روش توصیفی
-
تحلیلی، اصلیترین دغدغه های اخلاقی مادران که با لالایی برای فرزندان خردسال بیان شده است، بررسی و کاویده می شود.
نتیجه گیری:
اصلیترین پیامهای اخلاقی که با خوانش لالاییها تبیین میشود، عبارت است از: «ابراز محبت به فرزند؛ به مثابه آموزهای اخلاقی
-
عاطفی»؛ «حمایت ازهمدیگر با رویکرد به نهاد خانواده»؛ «ظلم ستیزی و نکوهش ظالم»؛ «نکوهش دین گریزی به مثابه مقوله ای اخلاقی»؛ «کمک کردن به دیگران». به نظر می رسد مادران سعی کرده اند دغدغه های فردی و اجتماعی خود را در قالب لالاییها بیاورند و با اثرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه فرزندان خود، از خردسالی آنها را با شماری از مباحث اخلاقی و انسان ساز آشنا کنند. نکته دیگر آنکه، با توجه به بازتاب گسترده اخلاقیات در غالب لالاییهای اقوام ایرانی، به نظر می رسد این ترانه ها دارای دو کارکرد اصلی غنایی
-
تعلیمی هستند
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، تربیت، اقوام ایرانی، لالایی، فرهنگ.
عنوان انگلیسی
Moral Teachings in Lullabies of Iranian Ethnic Groups
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Lullabies have a long history in Iranian culture and are seen among various Iranian ethnic groups. These folk songs are usually sung by mothers to their children and contain various messages, including the retelling of moral and educational teachings. On this basis, lullabies are one of the main manifestations of the transmission of morals from one generation to another, through which the process of moral education is indirectly carried out. In the present study, relying on library resources and descriptive-analytical methods, the main moral concerns of mothers expressed in lullabies for young children are examined and explored.
Conclusion
: The main moral messages explained by reading lullabies are: "Expressing love for the child; as a moral-emotional teaching"; "Supporting each other with an approach to the family institution"; "Anti-oppression and condemning the oppressor"; "Condemning apostasy as a moral category"; "Helping others". It seems that mothers have tried to bring their individual and social concerns into the form of lullabies and, by influencing the subconscious of their children, familiarize them with a number of moral and humanizing topics from an early age. Another point is that, considering the extensive reflection of morality in most lullabies of Iranian ethnic groups, it seems that these songs have two main functions: lyrical and educational
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Morality, Education, Iranian ethnic groups, Lullaby, Culture
نویسندگان مقاله
علی فرازی | ali farazi
Ph.D. Student in Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
محمود فیروزی مقدم | Mahmoud firouzimoghaddam
Department of Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran.
گروه ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
مهیار علوی مقدم | Mahyar Alavimoghaddam
Department. of Persian Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
گروه ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
علی صادقی منش | Ali Sadeghimanesh
Department. of Persian Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
گروه ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-3110-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات