این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۴۵-۱۸۲
عنوان فارسی
سنجش کارآفرینی راهبردی با رویکرد اقتصاد چرخشی در پروژههای ساختمانی
چکیده فارسی مقاله
هدف: صنعت ساختوساز یکی از صنایع بزرگ و پرمصرف کشور است که سهم زیادی در آلودگی محیط زیست و اتلاف منابع دارد و میتوان اذعان داشت ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻬمترین و اﺳﺎﺳﻲترین ﺻﻨﺎﻳﻊ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺸﻮر، نقش اﺻﻠﻲ در مصرف ﻣﻨﺎﺑﻊ و سرمایههای ملی دارد. اﻗﺘﺼـﺎد چرخشی ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﯿﺸﺘﺮیﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ و کمینه ﻧﻤﻮدن ﺿﺎیﻌﺎت، ﺗﻔکر اﻗﺘﺼﺎد ﺧطی را ﺑﻪ چاﻟﺶ میکشد. اجرای اقتصاد چرخشی در صنعت ساختوساز میتواند تغییرات مثبت زیادی به همراه داشته باشد، اما برای تحقق این امر نیاز به تغییرات اساسی در روشهای طراحی، ساخت، استفاده از منابع و نوآوری در مدلهای کسب و کار است. کارآفرینی راهبردی میتواند فرآیندهای نوآورانهای را معرفی کند که به کاهش هزینهها و بهبود بهرهوری در پروژههای ساختمانی کمک کند. برای اینکه این اقتصاد به درستی پیادهسازی شود، نیاز به بهرهمندی از کارآفرینی راهبردی است که بتواند روندها، نیازها و تغییرات بازار در صنعت ساختوساز را شناسایی کرده و از آنها بهرهبرداری کنند. پروژههای ساختمانی به عنوان یکی از بخشهای اصلی صنعت ساخت و ساز در کشور شناخته میشوند که تاثیرات بسیاری بر اقتصاد، محیط زیست و جامعه دارند. در این راستا، بکارگیری کارآفرینی راهبردی در پروژههای ساختمانی میتواند نقشی کلیدی در پیشبرد اقتصاد چرخشی در کشور ایفا کند. هدف این تحقیق، سنجش کارآفرینی راهبردی با رویکرد اقتصاد چرخشی در پروژههای ساختمانی است.
روش: روششناسی مورد استفاده در این پژوهش بر اساس «پیاز پژوهش» است. پیاز پژوهش یک مدل شش لایه است که فلسفه، رویکرد، راهبرد، روش، افق زمانی و شیوه گردآوری و تحلیل دادههای پژوهش را مشخص میکند. در پیاز پژوهش، یک پژوهش از لایههای مختلفی تشکیل شده است که در آن هر لایه متاثر از لایههای بالاتر خود است. این لایهها که به ترتیب اهمیت نیز جانمایی شدهاند عبارتند از: لایه اول: فلسفههای پژوهش، لایه دوم: رویکردهای پژوهش، لایه سوم: راهبردهای پژوهش، لایه چهارم: روشهای پژوهش، لایه پنجم: افق زمانی پژوهش و لایه ششم: شیوه گردآوری و تحلیل دادههای پژوهش. این تحقیق یک تحقیق آمیخته است که از روشهای کیفی و کمی برای جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده نموده است. این تحقیق در سال 1403 انجام شد. روش کیفی تحقیق شامل انجام 15 مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران عامل و مدیران پروژه شرکتهای فعال ساختوساز در پروژههای مسکونی و تجاری در شهر تهران به منظور بکارگیری رویکرد اقتصاد چرخشی در پروژههای ساختمانی است. در انجام مصاحبهها اصول دهگانه اقتصاد چرخشی ژاکلین کرامر مدنظر قرار گرفت و در نهایت50 مضمون از کاربست اصول دهگانه اقتصاد چرخشی از محتوای مصاحبهشوندگان استخراج گردید. در روش کمی تحقیق بر اساس پرسشنامه کارآفرینی راهبردی نائیجی و سیادت وضعیت هر یک از پنج مولفه کارآفرینی راهبردی با رویکرد اقتصاد چرخشی در پروژههای ساختمانی با مشارکت 85 نفر از مدیران ارشد شرکتهای پیمانکاری ساختمان مورد سنجش قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر وضعیت متوسط هر پنج مولفه کارآفرینی راهبردی یعنی نوآوری مستمر، رفتار فرصت طلبانه، رقابتپذیری بیش فعال، مخاطرهپذیری و قابلیت ارزشآفرینی در کاربست رویکرد اقتصاد چرخشی در پروژههای ساختمانی است.
نتیجه: بازاندیشی و جهتگیری موثر در هر یک از مولفههای کارآفرینی راهبردی توسط شرکتهای فعال در حوزه ساختمانی باید بیش از پیش مورد عنایت ویژه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرینی راهبردی،اقتصاد چرخشی،پروژههای ساختمانی،پیاز پژوهش،تحقیق آمیخته،
عنوان انگلیسی
Measuring Strategic Entrepreneurship with a Circular Economy Approach in Construction Projects
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The construction industry is one of the largest and most energy-intensive industries in the country, contributing greatly to environmental pollution and resource waste. It can be acknowledged that the construction industry, as one of the most important and fundamental industries in the development of the country, plays a major role in the consumption of national resources and capital. The circular economy challenges the thinking of the linear economy with the aim of maximizing the use of resources and minimizing waste. Implementing a circular economy in the construction industry can bring many positive changes, but to achieve this, fundamental changes are needed in the methods of design, construction, use of resources, and innovation in business models. Strategic entrepreneurship can introduce innovative processes that help reduce costs and improve productivity in construction projects. In order for this economy to be implemented properly, there is a need to benefit from strategic entrepreneurship that can identify and exploit trends, needs, and market changes in the construction industry. Construction projects are known as one of the main sectors of the construction industry in the country, which have many impacts on the economy, environment, and society. In this regard, the use of strategic entrepreneurship in construction projects can play a key role in advancing the circular economy in the country. The aim of this research is to measure strategic entrepreneurship with a circular economy approach in construction projects.
Method: The methodology used in this research is based on “Research Onion” model. The Research Onion is a six-layer model that specifies the philosophy, approach, strategy, method, time horizon, and method of collecting and analyzing research data. In the Research Onion, a study is composed of different layers, in which each layer is affected by its higher layers. These layers, which are also arranged in order of importance, are: Layer 1: Research Philosophies, Layer 2: Research Approaches, Layer 3: Research Strategies, Layer 4: Research Methods, Layer 5: Research Time Horizon, and Layer 6: Research Data Collection and Analysis Method. This research is a mixed research that uses qualitative and quantitative methods to collect and analyze data. This research was conducted in 2024. The qualitative research method includes conducting 15 semi-structured interviews with CEOs and project managers of active construction companies in residential and commercial projects in Tehran in order to apply the circular economy approach in construction projects. In conducting the interviews, Jacqueline Kramer's Ten Principles of Circular Economy were considered, and ultimately 50 themes from the application of the Ten Principles of Circular Economy were extracted from the content of the interviewees. In a quantitative research method based on the Naeji and Sayadat Strategic Entrepreneurship Questionnaire, the status of each of the five components of strategic entrepreneurship with a circular economy approach in construction projects was assessed with the participation of 85 senior managers of construction contracting companies.
Results: The research findings indicate the average status of each of the five components of strategic entrepreneurship, namely Continuous innovation, Opportunity-based mindset, Proactive behaviour, Risk taking, and Capability of value creation, in the application of the circular economy approach in construction projects.
Conclusion: Rethinking and effective orientation in each of the components of strategic entrepreneurship by active companies in the construction industry should be given more special attention than before.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کارآفرینی راهبردی,اقتصاد چرخشی,پروژههای ساختمانی,پیاز پژوهش,تحقیق آمیخته
نویسندگان مقاله
مهدی جعفرزاده |
گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_100606_5d2fe4598095510cafe116fef2e91908.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات