|
مدیریت تولید و عملیات، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تصمیم ساخت یا خرید در حالت عدم اطمینان با رویکرد منطق فازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از دغدغه های مهم برای تصمیم گیرندگان هر سازمان تولیدی، تصمیمگیری در مورد خرید قطعات (برون سپاری) و یا ساخت قطعات توسط کارخانه است که موضوع بحث بسیاری از مطالعات تا کنون بوده است. به این منظور این پژوهش سعی بر آن دارد تا به ارائه یک روش شناسی مناسب جهت حل این مسئله بپردازد. روششناسی مطالعه حاضر توانایی بررسی تصمیم ساخت یا خرید را در حالت عدم قطعیت در برداشته و جهت این منظور از تحلیل شبیهسازی و رویکرد منطق فازی بهره میبرد. این مطالعه به ارائه یک روش TOPSIS گروهی جدید میپردازد که این روش توسعه یافته روشهای پیشین میباشد ضمن این که برای استفاده از شبیه سازی، روش پیشنهادی این مطالعه قابلیت بررسی خطوط تولیدی با زمانهای تصادفی که از توابع توزیع عمومی پیروی میکنند را دارا میباشد. به عبارت دیگر روش پیشنهادی این مطالعه این امکان را فراهم میآورد که زمان پردازش ماشین ها، زمانهای بین خرابی ماشینها و زمانهای تعمیر ماشینها از توابع توزیع عمومی (نرمال، یکنواخت، گاما و . . .) پیروی کنند، نه صرفاً زمانهای قطعی یا نمایی. روششناسی حاضر تنها به ارائه راه کار ساخت یا خرید قطعات نمیپردازد، بلکه در مورد قطعاتی که ساخت آنها از چندین مرحله تشکیل شده و چندین تأمین کننده، قادر به تأمین آن میباشند، به ارائه راه حل مطلوب در مورد درجه ساخت توسط کارخانه (از برون سپاری کامل تا ساخت کامل) و انتخاب تأمین کننده مناسب (در صورت خرید) میپردازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Make or buy decision considering uncertainty based on fuzzy logic using simulation and multiple criteria decision making |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
 Decision making on making/buying problem has always been a challenge to decision makers. In this paper a methodology has been proposed to resolve this challenge. This methodology is capable of evaluating making/buying decision making under uncertainty. For uncertainty, the fuzzy logic and simulation approaches have been used. The proposed methodology can be applied to parts with multi stage manufacturing processes and different suppliers. Therefore this methodology provides a scale for decision making from full outsourcing to full manufacturing and with selecting appropriate supplier.   |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لعیا الفت | علامه طباطبایی
علی محتشمی | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpom.ui.ac.ir/article_19782_03b4eb253cc4a187f7ea3b1f60172c8a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1074/article-1074-341813.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|