|
مدیریت تولید و عملیات، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۱-۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
به کارگیری رویکرد تلفیقیQFD فازی و TOPSIS در انتخاب تأمین کننده |
|
چکیده فارسی مقاله |
انتخاب تأمین کننده یک مشکل چند شاخصه است که هر دو عوامل کیفی و کمی را در برمی گیرد. برای برخورد با این مشکل، تکنیک های مختلفی پیشنهاد شده است. با تکیه بر داده های محض ریاضی، این تکنیک ها، اشکالات قابل توجهی دارند. خصوصاً هنگامی که بخواهیم عوامل کیفی را که در انتخاب تأمین کننده بسیار مهمند و به آسانی قابل اندازه گیری نیستند را در نظر بگیریم. بعضی از رویکردهای ابتکاری، مبتنی بر تکنیک های هوش مصنوعی از قبیل منطق فازی با موقعیت های تصمیم گیری خیلی خوبی هماهنگ می شوند، به خصوص زمانی که تصمیم گیرندگان قضاوتهای ناهمگنی را بیان می نمایند. در این پژوهش با ترکیب منطق فازی و خانه کیفیت (HOQ)، معیارهای کیفی در فرایند انتخاب تأمین کنندگان جلو بندی در شرکت سازه گستر سایپا در نظر گرفته می شود. سپس روش TOPSIS اتخاذ می شود تا سنجه های کمی را مورد توجه قرار دهد. نهایتاً با ترکیب تکنیک هایFUZZY-QFD و TOPSIS، تأمین کنندگان جلو بندی نیسان در این شرکت انتخاب و رتبه بندی خواهند شد. توجه به هر دو معیارهای کیفی و کمی، نکته مهم به کار رفته در این پژوهش است و متدولوژی مورد استفاده نیز جنبه نوآورانه آن محسوب می گردد. تعداد کارشناسان محدود مربوط به هر قطعه و در دسترس نبودن برخی معیارهای کمی، از محدودیت های موجود در راستای انجام این تحقیق بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Utilization integrated Fuzzy-QFD and TOPSIS approach in supplier selection |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Supplier selection is a typical multi-attribute problem that involves both qualitative and quantitative factors. To deal with this problem, different techniques have suggested. Being based on purely mathematical data, these techniques have significant drawbacks especially when we want to consider qualitative factors, which are very important in supplier selection and are not easy to measure. Some innovative approaches, based on artificial intelligence techniques such as Fuzzy Logic match very well with decision-making situations especially when decision makers express heterogeneous judgments. In this research, by the combination of Fuzzy logic and the House of Quality (HOQ), qualitative criteria are considered in the forward parts of car suppliers’ selection process in Sazehgostar SAIPA Company. Then, TOPSIS technique is adopted to consider quantitative metrics. Finally, by combining of Fuzzy QFD and TOPSIS techniques, these suppliers will be selected and ranked in this Company. Concern to the both qualitative and quantitative criteria, is the important point used in this research and also methodology utilized, counts innovative aspect. Limited number of experts associated with each piece and unavailability of some quantitative criteria has been limitations across of this study’s accomplishment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زینب صاحبی |
هایده متقی | دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمد رضا شجاعی | mohammad reza
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpom.ui.ac.ir/article_19856_a1b09be2ea9ffc11bb7dea76e534ea37.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1074/article-1074-341759.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|