این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۵۱-۱۷۸

عنوان فارسی بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش است. برای دستیابی به این هدف، نخست خاستگاه و تعریف جامع نظریه انتشار نوآوری با تأکید بر چهار عنصر اساسی آن (1. نوآوری 2. کانال‌های ارتباطی 3. زمان 4. نظام اجتماعی) سپس ویژگی‌های ضروری برای گسترش نوآوری‌ها (1. مزیت نسبی 2. سازگاری نسبی 3. سادگی استفاده 4. قابل امتحان بودن 5. قابل مشاهده بودن) و افراد در معرض (1. نوآوران 2. پذیرندگان اولیه 3. اکثریت اولیه 4. اکثری ثانویه 5. شکاکان) با ارائه راهبردهایی در حوزه آ‌موزشی بررسی شده‌اند. سپس به تأثیر نوآوری‌های بر مهم‌ترین فاکتورهای نظام آموزش (1. مدارس 2. عامل انسانی، به‌ویژه معلمان 3. مواد و روش‌ها) پرداخته شده و در پایان برای تشویق و گسترش فرهنگ نوآوری در نظام آموزشی، پیشنهاداتی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه انتشار نوآوری،نوآوری‌های آموزشی،

عنوان انگلیسی The Investigation of diffusion of innovation theo-ry in education
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this paper is to investigte the diffusion of innova-tion theory in the field of education. To do this, we considered the com-prehensive definition of diffusion of innovation theory by focusing on its four essential elements (innovation, communication channels, time, social system). Then, the necessary requirements for spreading innovations (rela-tive advantage, relative compatibility, ease of use, testability, observabil-ity), and the people who involved in this matter (innovators, early adopters, early majority, late majority, sceptics) were examined. Then, the impact of innovations on the most important factors of education system (schools, human elements particularly teachers, educational materials and teaching-learning methods) has been addressed. Finally, some suggestions for en-couraging and accepting educational innovations have been offered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نظریة انتشار نوآوری,نوآوری‌های آموزشی

نویسندگان مقاله علی حسینی‌خواه |
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_214719_ad27431c03ee89b53d3c5b2b8fe139fd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات