این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۵۰

عنوان فارسی برنامه درسی مبتنی بر مغز
چکیده فارسی مقاله برنامه درسی مجموعه فرصت‌هایی برای یادگیری است؛ اما آنچه واقعیت یادگیری است در حال تغییر است. بدین نحو که تلقی ما از یادگیری بر فرصت‌هایی که برای دانش‌آموزان فراهم می‌آوریم، تأثیر خواهد گذاشت. یکی از زمینه‌هایی که بر مفهوم یادگیری تأثیر می‌گذارد، پژوهش‌های مربوط به مغز است. در این دیدگاه مغز کلیتی بی‌نظیر است که در نظام‌های آموزشی تکه‌تکه شده و تفاوت میان آن‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. از این‌رو آگاهی ما دربارت مغز ممکن است دانش برنامه درس را متأثر سازد. به‌عنوان مثال اینکه ما بدانیم واقعیت یادگیری حاکی از فرایند برقراری مجدد شبکه عصبی است. به این پرسش منتهی خواهد شد که آیا برنامه درسی چننی فرصتی را فراهم می‌آورد. در این مقاله کوشش شده است که دیدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسی آشکار سازد.
نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اهداف برنامه درسی باید با زندگی واقعی دانش‌آموزان مرتبط گردد. در این برنامه درگیر شساختن تمام قسمت‌های مغز از اهمیت ویژه برخوردار است، ضمن آنکه بر نقش هنر و موسیقی تأکید می‌شود. ارزشیابی به فرایند یادگیری معطوف است و خود ارزیابی دانش‌آموزان را ارج می‌نهد. از آنجا که مغز شبکه‌ای منحصر به فرد و‌آهنگ رشد کودکان متفاوت است، بنابراین برنامه درسی را صرفاً متناسب با سن زمانی دانش‌اموزان نمی‌توان تهیه کرد. این نوع برنامه به غنی‌سازی محیط یادگیری تمایل دارد و بر فضای عاطفی مناسب تأکید می‌کند. همچنین این برنامه زندگی اجتماعی در مدرسه را پشتیبانی می‌کند و تفاوت سبک‌ها و ترجیحات دانش‌اموزان را مورد توجه قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی،عناصر برنامه درسی،آموزش مبتنی بر مغز،یادگیری،

عنوان انگلیسی Brain-based curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Curriculum is a set of opportunities for learning, however, the meaning of learning is changing. Thus, our concept of learning will affect the op-portunities we provide for the students. Findings from brain researches has influenced the concept of learning. In this view, brain is a unique entity that is fragmented in educational system and the differences among them are ignored. So, our knowledge about the brain could have an impact on our knowledge about the curriculum. For instance, knowing that learning is a process for rewiring the neural network, results in the question that wheth-er curriculum provides such an opportunity for learners. Therefore, in this paper, we try to reveal the influence of findings from brain researches on the elements of curriculum.   Findings show that the curriculum objectives should be connected to the real life of students. Addressing the whole brain is very important in such a curriculum, and the role of art and music are emphasized. Evalua-tion focuses on the learning process and students’ self-evaluation is taken into consideration. Since brain is a unique network and the children’ de-velopmental process is different; it is not possible to fit the curriculum just with the chronological age of students. This kind of curriculum intends to enrich the learning environment and emphasizes the emotional space. Also, such a curriculum supports the schools’ social life and considers the students’diversity in learning styles and preferences.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی,عناصر برنامه درسی,آموزش مبتنی بر مغز,یادگیری

نویسندگان مقاله محمود تلخابی |
دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_214718_58fe58477ed859ea57bbbfa42c994f88.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات