این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 18 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۸۷-۱۰۶
عنوان فارسی
تأثیرفعالیتهای بدنی و بازی بر رشد توانایی های ذهنی پسران پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش تأثیر فعالیتهای بدنی و بازی بر رشد تواناییهای ذهنی پسران پیش دبستانی مورد بررسی قرار گرفته است. شرکتکنندگان در این پژوهش، 60 کودک مهدکودکی و دوره آمادگی بودند که در سال تحصیلی 86- 85 در آموزشوپرورش منطقه 2 شهر تهران نگهداری میشدند. شرکتکنندگان پژوهش بر حسب نس به دو گروه 4 سال و 3 ماهه تا 4 سال و 9 ماهه و 5 سال و 3 ماهه تا 5 سال و 9 ماهه تقسیم شدند. ابتدا از کل شرکتکنندگان پیشآزمون بهعمل آمد. سپس شرکتکنندگان بر حس سن تعیین شده بهصورت تصادفی در مهدهای مجزا به دو گروه کنترل (30= N) و آزمایش (30= N) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه به فعالیت بدنی و بازی میتوانند بر رشد تواناییهای ذهنی (ادراک فضا و طرح بدنی پسران پیشدبستانی مؤثر باشند، پرداختند. پس از طی این دوره آموزشی، از هر دو گروه کنترل وآزمایشی پسآزمون به عمل آمد. شرکتکنندگان با اسفتاده از 3 آزمون ترسیم آدمک و اشکال تجمعی کپی و اشکال تجمعی از حفظ مورد مطالعه قرار گرفتند. نتیجه تحقیق نشانگر رشد تواناییهای ذهنی کودکان گروه آزمایشی نسبت به کودکان گروه کنترل بهطور معنادار است. از یافتههای این تحقیق میتوان استنباط کرد که بازیها و فعالیتهای بدنی سبب تسریع رشد تواناییهای ذهنی کودکان میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی،تواناییهای ذهنی،فعالیتهای بدنی،کودکان پیشدبستانی،
عنوان انگلیسی
The impact of physical activities and plays on the development of mental abilities of preschool boys
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, the impact of physical activities and play on the de-velopment of mental abilities of preschools’ boys was investigated. The participants were 60 Iranian preschool and nursery children selected during the 2005-2006 school year, from the second education district of Tehran preschool and nurseries. They were divided up into experimental (N=30) and control (N=30) groups and their age distribution was 4:3-4:9 and 5:3-5:9 years old . Firstly, a pre-test was administered for both experimental and control groups. After two months of introducing treatments (organized physical activities and plays) to the experimental group, a post-test was administered among both experimental and control groups. In order to see if physical activities and plays could influence the development of mental abilities of preschool’ boys (space perception and body image), three tests, including “draw a man test”, cumulative copied drawings, and cumulative by heart drawings were used. The findings show that the treatments have increased significantly the mental abilities of the experimental group. So, implicitly, we could say that the physical activities and plays can facilitate the development of mental abilities of preschool children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازی,تواناییهای ذهنی,فعالیتهای بدنی,کودکان پیشدبستانی
نویسندگان مقاله
افسانه سنه |
مدیر گروه پژوهش در برنامههای درس تربیتبدنی و بهداشت، مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی
زهرا سلمان |
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
محرم آقازاده |
مشاور ارشد برنامه درسی و آموزشی یونسکو
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_214714_5d92e9a2ea33288d13a9eb7220e72ea4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات