متن شناسی ادب فارسی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۳-۴۲

عنوان فارسی سیر تحول مفهوم جنون در متون ماندگار ادب فارسی
چکیده فارسی مقاله جنون واژه ای است که دارای اعتباری نسبی است و گفتمان فعلی آن هم چنان نیازمند اصلاح است. بنابراین، در این پژوهش با رویکردی کیفی ضمن مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن در گذر زمان سعی شده است رویدادهای زمانی تأثیرگذار بر این مفهوم مطالعه شود. این پژوهش با نگاهی به رویکرد تبارشناسانه فوکو و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی، به خوانش سیر تحول مفهوم جنون در آثار شاعران ماندگار ایران فردوسی، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ و تا حد امکان اصلاح این گفتمان می پردازد. یافته‌ها نشان می دهد که از فردوسی تا مولوی کاربرد مفهوم جنون مورد توجه بوده است و پس از مولوی، این توجه سیر کاهشی دارد. به لحاظ معنایی، مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن، هم چنین بررسی تغییرات ویژگی های شخصیت مجنون نشان می‌دهد که در تمام دوره‌ها، شعرا دو تعبیر مثبت و منفی (جنون دنیایی و جنون الهی) از جنون در مدنظر دارند و این عامل جنگ بود که توجه گسترده جامعه را به سمت جنون سیر داد و پس از فروکش کردن جنگ، زمینه‌های خردورزی رشد کرد. در بررسی شخصیت مجنون مطالعه روشن می‌شود که مجنون حافظ از همه خودمحورتر، مجنون سعدی عاقل تر، مجنون مولوی شادتر و مجنون نظامی عاشق تر است. در تأیید اصل برون بودگی فوکو می‌توان گفت نمی‌توان تأثیر رویدادهای زمانی را بر دگرگونی واژگان زبانی نادیده گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصل برون بودگی، فوکو تبارشناسی، جنون، دیوانگی، شعر فارسی،

عنوان انگلیسی The Evolution of Madness in the Lasting Texts of Persian Literature
چکیده انگلیسی مقاله Madness is word which is of relative validity and its present discourse still needs reformation. Thus, with a qualitative approach, while studying the notion of madness and its evolution throughout time, this research aims to investigate the temporal events influencing such notion. Looking at genealogical approach of Foucault and using qualitative content analysis method, this study reads the evolution of this concept in the works of Persian lasting poets like Ferdowsi, Nizami, Sa’di, Molavi and Hafiz, and tries to reform this discourse as much as possible. The results show that from Ferdowsi to Molavi the usage of such concept has been noteworthy but after him such attention decreased. Semantically, investigation of madness and its evolution as well as the study of changes in the features of Majnoon character show that, in all times, the poets have two positive and negative interpretations of madness (secular and divine madness) and it was the element of war which directed the vast attention of society to this notion and after the subsiding of war the ground for rationalization was provided. The exploration of Majnoon character shows that Hafiz’s Majnoon is the most egoist, Sa’di’s the smartest, Molavi’s the most happy and Nizami’s the most lover. Approving Foucault’s principle of exclusion, this study shows that the influence of temporal events on the changes of words cannot be ignored.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه سدیدپور |


محمدامین قانعی راد | mohammad amin ghanei rad



نشانی اینترنتی http://rpll.ui.ac.ir/article_19389_cac5e41dfd3572366f3e6c7ec99da339.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341374.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات