|
متن شناسی ادب فارسی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
«نگاهی به تصویرپردازی در نفثهالمصدور» |
|
چکیده فارسی مقاله |
نفثهالمصدور شهابالدین محمد زیدری نسوی، از شاهکارهای نثر مصنوع و فنی فارسی است. این اثر واگویههای درونی و دلنوشتههای نویسندهای دردمند است که با زبانی تصویری به شرح سرگذشت آوارگی خویش، مقارن هجوم وحشیانۀ تاتار پرداخته است. زبان مصنوع و سرشار از تصویر نویسنده، به بهترین نحو گوشههایی از تاریخ این سرزمین را بازگو میکند. هدف از پژوهش حاضر، که به شیوۀ توصیفی– تحلیلی انجام شده، بررسی جایگاه تصویر و تصویرپردازی و ابعاد مختلف آن در نفثهالمصدور است. به این منظور پس از مقدمهای کوتاه دربارۀ زمینۀ کار و اهداف پژوهش، مباحث اصلی در سه دستۀ شگردهای تصویرسازی، کارکردهای تصویرپردازی و انواع تصاویر، ذکر شده است. نتایج نشان میدهد که نویسنده با شکلدهی کانونهای تصویری خاص در کنار تصاویر پراکندۀ موجود در متن؛ تقویت تصویرپردازی از طریق اجزای کلام و بهرهگیری از توانمندیهای زبانی و بیانی نثر؛ تصاویری آفریده است که یا تجربه هنری او را بازمینماید و یا با انتقال آن به مخاطب، حس همراهی و همدردی مخاطب را برمیانگیزد. تصاویری که عمدتاً سطحی و اثباتی است و با ساختار اثر و نگرش نویسنده همخوان. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نفثهالمصدور، زیدری نسوی، تصویرپردازی، کانونهای تصویری، |
|
عنوان انگلیسی |
A Look at Imagery in Nafseh al-Masdoor |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nafseh al-Masdoor by Shahabedin Mohammad Zeidari Nasavi is one of the masterpieces of Persian elaborate prose. This book consists of the interior monologues and memoires of a sad writer who describes his self-exile and wanderings during the brutal intrusion of Mongols through an imagist language. The elaborate language of the writer which is full of images casts light on some dimensions of the history of Iran the best. The aim of this study is to investigate the place of imagery and its various dimensions in this work via descriptive-analytic method. Doing so, after a brief introduction on the background of the work and the aims of the study, the main issues of this research are discussed in the three categories of techniques of imagery, the functions of imagery and the kinds of images. The results of this study show that the author has created the images which either reflects his artistic experiences or provokes the sympathy and accompaniment of the addressee through forming special image centers besides dispersed images in the text, strengthening imagery by parts of speech and using linguistic and rhetorical capacities of the prose. These images are mostly formal, positive and congruent with the structure of the work and attitude of the author. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه جمالی | استان فارس. شیراز. دانشگاه شیراز. دانشکده ادبیات. بخش زبان و ادبیات فارسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
زهرا ریاحی زمین | riahi zamin استان فارس. شیراز. دانشگاه شیراز. دانشکده ادبیات. بخش زبان و ادبیات فارسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rpll.ui.ac.ir/article_19430_c0295656164c3e62b302f9e3f0660f1e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1045/article-1045-341338.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|