این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۱-۴

عنوان فارسی کوچینگ: رویکردی کارآمد در تسهیل عملکرد، یادگیری و پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سردبیر گرامی
وضعیت چالش‌برانگیز دنیای امروز و سرعت پیشرفت در علوم مختلف باعث شده است تا مؤسّسات آموزش عالی رویکردهای یاددهی و یادگیری خود را به‌روز کنند. هدف از این بهبود، حمایت از فراگیران برای افزایش توانمندی‌های خود و دستیابی به عملکرد مناسب در دنیای پیچیده فعلی است؛ به‌طوری‌که به‌عنوان عامل تغییر و پاسخ‌گو به نیازهای اجتماعی و سازمانی عمل کنند (1). مؤسّسات آموزشی علوم‌پزشکی نیز باید همسو با چالش‌های دنیای واقعی بر توسعه مدل‌های یادگیری بالینی موفق سرمایه‌گذاری کنند که مهارت‌ها و نگرش‌های لازم برای یادگیری مادام‌العمر و پیشرفت حرفه‌ای مستمر دانشجویان را فراهم نمایند. رویکرد کوچینگ که به‌کارگیری آن از سال 2000 و به‌ویژه در سال‌های اخیر در آموزش علوم‌پزشکی شتاب گرفته است، می‌تواند دراین‌راستا تأثیرگذار باشد (2 و 3).
 در آموزش بالینی، کوچینگ به‌عنوان رویکردی حمایتی برای فراگیرانی که می‌خواهند با تعیین اهداف به حداکثر پتانسیل خود دست یابند، عمل می‌کند (4). این رویکرد برپایه گفتمان یک‌به‌یک است که شامل سؤالات شفاهی و بازخورد میان مربّی و دانشجو در محیط یادگیری بالینی است (1). مدل‌های مختلفی برای اجرایی کردن این رویکرد وجود دارد، اما مدل گرو (GROW) به‌عنوان مناسب‌ترین مدل برای آموزش دانشجویان مطرح است. مشارکت در این مدل معمولاً قبل از جلسه مقدّماتی آغاز می‌شود، جایی که کوچ درباره معنای کوچینگ و نتایج موردانتظار توضیح می‌دهد و اهداف واضح و قابل‌اندازه‌گیری تعیین می‌کند. در مرحله واقعیت، کوچ از فراگیر سؤالاتی درباره دسترسی به اهداف و موانع موجود می‌پرسد تا به خودآگاهی او کمک کند. سپس، کوچ به او کمک می‌کند تا خلاقانه راه‌های رسیدن به اهداف را کشف کند. در مرحله پایانی، دانشجو و کوچ توافق می‌کنند که چه اقداماتی را در زمان مشخص انجام دهند و فراگیر تا چه میزان باید متعهّد و پاسخ‌گو باشد (5). به‌منظور افزایش بُعد حمایتی این رویکرد، می‌توان از سایر منابع و رویکردهای حمایتی مانند ناظر آموزشی، راهنمای مطالعه یا کارگاه‌های مبتنی‌بر سناریوهای موارد واقعی نیز استفاده کرد (6).
 با توجه به ماهیّت فرایند کوچینگ، می‌توان دریافت که این فرایند زیربنای فلسفه یادگیری است که به دانشجویان کمک می‌کند تا مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند و برمبنای یادگیری فراگیرمحور به جست‌وجوی یادگیری بپردازند. این امر ازطریق تعیین اهداف یادگیرنده ‌محور، انتخاب راهکارهای دسترسی به این اهداف و ارزیابی یادگیری خود به تحقّق می‌پیوندد. در این رویکرد، کوچ‌ها به‌عنوان پشتیبان دانشجو عمل و آن‌ها را به پرسش و جست‌وجوگری تشویق می‌کنند (7). اگرچه فرایند کوچینگ با تعامل مبتنی‌بر اعتماد و احترام شکل می‌گیرد، مسئولیت تغییرات ایجادشده برعهده دانشجوست و کوچ نقش نظارتی دارد. کوچ با استفاده از تکنیک‌های گوش دادن فعال و پرسیدن سؤالات باز، به تعیین اهداف و راه‌های دسترسی به آن‌ها کمک می‌کند که این خود به خودتوانمندسازی دانشجو منجر می‌شود (4). همچنین، کوچینگ فرصت‌های یادگیری تجربی برای فراگیران فراهم می‌کند؛ زیرا کوچ از موقعیت‌های بالینی یک تجربه یادگیری معنادار ایجاد می‌کند که شامل بازاندیشی و بازخورد است (7). در طول این گفتمان، کوچ به‌طور معناداری عملکرد دانشجو را در موقعیت بالینی مشاهده و ارزیابی و آن‌ها را تشویق می‌کند تا بر شیوه‌های انجام کار خود بیندیشند. با مطرح کردن سؤالات تحلیلی و ارائه بازخورد، کوچ‌ها دانشجویان را به چالش می‌کشند و کمک می‌کنند تا نگرانی‌ها و نقاط ضعف عملکرد خود را شناسایی کنند. این تعاملات مستمر و هدفمند بین کوچ و فراگیر، مهارت‌های تفکّر و استدلال بالینی دانشجویان را بهبود می‌بخشد و شکاف بین تئوری و عمل کاهش می‌یابد (2).
 براین‌اساس، کوچینگ به‌عنوان یک رویکرد آموزشی، پتانسیل ایجاد فضایی را دارد که به دانشجویان در دستیابی به اهداف آموزشی و پیشرفت در محیط‌های بالینی کمک کند. این رویکرد می‌تواند در آموزش پزشکی بسیار کاربردی باشد. با توجه به جدید بودن رویکرد کوچینگ در حوزه حرفه‌های مراقبتی و محدودیت مطالعات در این زمینه، انجام تحقیقات بیشتر درزمینه کوچینگ حرفه‌های مراقبتی و توسعه و ارزیابی مداخلاتی درزمینه کوچینگ در عملکرد بالینی ضروری است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان علوم پزشکی، منتورینگ، یادگیری

عنوان انگلیسی Coaching: An Effective Approach to Facilitate Performance, Learning and Advancement of Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله
Dear Editor
The challenging conditions of today's world and the rapid advancement in various sciences have prompted higher education institutions to update their teaching and learning approaches. This improvement aims to support learners in enhancing their capabilities and achieving effective performance in the current complex environment, enabling them to act as agents of change and respond to social and organizational needs (1). Medical education institutions must also invest in developing successful clinical learning models that align with real-world challenges, equipping students with the skills and attitudes necessary for lifelong learning and continuous professional development. The coaching approach, which has gained momentum in medical education since 2000, particularly in recent years, can play a significant role in this regard (2, 3).
In clinical education, coaching serves as a supportive approach for learners aiming to maximize their potential through goal setting (4). This method is grounded in one-on-one dialogue, which includes verbal questioning and feedback between the coach and the student within the clinical learning environment (1). While various models exist for implementing this approach, the GROW model is regarded as the most suitable for training students. Participation in this model typically begins before the introductory session, where the coach explains the concept of coaching, outlines expected outcomes and establishes clear, measurable goals. During the reality stage, the coach poses questions to the learner about their progress toward goals and the obstacles they encounter, fostering greater self-awareness. The coach then assists the learner in creatively exploring strategies to achieve their objectives. In the final stage, the student and coach agree on specific actions to be taken within a designated timeframe and clarify the learner's level of commitment and accountability (5). To further enhance the supportive aspect of this approach, additional resources and strategies, such as educational supervisors, study guides, or workshops based on real-case scenarios, can also be utilized (6).
 Given the nature of the coaching process, it is clear that this approach underpins a philosophy of learning that encourages students to take responsibility for their own learning and engage in learner-centered exploration. This is achieved by setting learner-centered goals, selecting strategies to reach these goals, and self-assessing their learning. In this framework, coaches typically position themselves as supportive guides, encouraging students to question and explore (7). While the coaching process thrives on interactions built on trust and respect, the responsibility for making changes ultimately rests with the learner and the coach assuming a supervisory role. The coach employs active listening techniques and open-ended questions to assist in goal setting and establish pathways toward achieving them, empowering the learner in the process (4). Moreover, coaching creates experiential learning opportunities, as coaches design meaningful learning experiences derived from clinical situations that incorporate reflection and feedback (7). Throughout this dialogue, coaches closely observe and evaluate the student's performance in clinical settings, encouraging them to reflect on their practice methods. By asking analytical questions and providing constructive feedback, coaches challenge students to identify their concerns and areas for improvement. These ongoing, purposeful interactions between the coach and learner enhance the students' critical thinking and clinical reasoning skills, helping to bridge the gap between theory and practice (2).
Based on this, coaching is an educational approach with the potential to create an environment that supports students in achieving their educational goals and advancing in clinical settings. This approach can be particularly effective in medical education. Given the emerging nature of coaching in this field and the limited existing research, further studies are needed to explore coaching in healthcare professions, as well as to develop and evaluate interventions related to coaching in clinical performance.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Medical Students, Mentoring

نویسندگان مقاله فریبا عسگری | Fariba Asgari
Medical Education Research Center, Education Development Center.Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

حجت هوشیاری خواه | Hojjat Houshyari khah
Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

مرضیه شایسته فرد | Marzieh Shayestehfard
Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شیوه های آموزش
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات