شناخت اجتماعی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۸۹-۱۰۱

عنوان فارسی نقش واسطه‌ای مقایسه اجتماعی در رابطه با حمایت اجتماعی ادراک شده والدین و همسالان با مادی‌گرایی در دانش آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله 76 هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثرگذارترین متغیرها بر مادی‌گرایی و همچنین تبیین رابطه بین آن‌ها بود. روش: پژوهش حاضر به شیوه پژوهش‌های همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه پژوهش همه دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران را در بر می‌گرفت که از بین آنان تعداد 300 نفر به‌صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارها شامل مقیاس ارزش‌گذاری مادی (MVS)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده (PSSS) و ابزار سنجش مقایسه اجتماعی بود. یافته‌ها: مدل به دست آمده برازش مناسبی با داده‌ها داشت. حمایت اجتماعی ادراک‌شده والدین و حمایت اجتماعی ادراک‌شده همسالان با میانجی‌گری مقایسه اجتماعی تأثیر غیرمستقیم و مثبتی بر مادی‌گرایی داشتند و تأثیر مستقیم و مثبت مقایسه اجتماعی بر مادی‌گرایی معنادار بود. همچنین بیشترین تأثیر کل متعلق به حمایت اجتماعی ادراک‌شده همسالان بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش با یافته‌های پژوهش‌های مشابه قبلی مطابقت داشته و از روابط مفروض در مدل حمایت می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Social Comparison in the Relationship Between Materialism and Perceived Social Support of Parent and Peers in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this research was studying the most effective variables on materialism and explaining the relationships among them. Method: The study was conducted through structural equation modeling. The population included all high school students in Tehran and from among them 300 people were selected through cluster sampling. The instruments included Material Values Scale (MVS), Perceived Social Support Scale (PSSS), and Social Comparison Instruments. Results: The results showed that the obtained model has a suitable goodness of fit with the data. Parents' and peers' social support with the mediating role of social comparison have indirect and positive effect on materialism. Furthermore, the direct and positive effect of social comparison on materialism was significant and the highest total effect belonged to peers' support. Conclusion: The findings of this study matched the findings of some similar researches and provide a robust support for the hypothesized structural relationships
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مزگان سپاه منصور |
دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

زهرا براتی |
دانشجوی دکترا روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

فاطمه حسینقلی |
دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز


نشانی اینترنتی http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2920_402.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/928/article-928-340276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات