مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۱۰۱-۱۳۲

عنوان فارسی تحلیل انتقادی مبانی معرفتی پیتر وینچ در ارتباطات بین‌فرهنگی
چکیده فارسی مقاله بنای علوم جدید بر فلسفه‌های مطلق و بنیادین یا به تعبیری ساخت فلسفه‌های مضاف، رویکردی است که جامعه علمی غرب در دهه‌های اخیر به‌دنبال آن است؛ به نحوی که برتری و تفوق علمی خود را تا حدی مدیون امتدادبخشی آن فلسفه‌های مطلق در علوم جدید می‌داند. در این میان، پیتر وینچ از جمله افرادی است که توانسته با این امتدادبخشی با تأکید بر حوزه جامعه‌شناسی، این دانش را را فلسفه‌مند نماید. پرسش اصلی این مقاله این است که مبانی معرفتی پیتر وینچ در ارتباطات بین‌فرهنگی چیست؟ روش استفاده شده از نوع کیفی، با رویکرد تفسیری و با نگاه تحلیلی‌ـ‌انتقادی است. به عقیده وینچ از آنجا که قواعد لاجرم اجتماعی‌اند، برای فهم کنش دیگران و فرهنگ‌های گوناگون باید قواعد حاکم بر آن را درک کرد. او معتقد است فرازبان و فراقاعده‌ای که دربرگیرنده تمامی قواعد باشد وجود ندارد. وینچ معیارهای عقلانیت را برخاسته از صورت‌های زندگی متکثر و بافت اجتماعی می‌داند و معیارهای عقلانیت را نیز متکثر و غیرقابل‌قیاس می‌داند. وینچ قائل است هر فرهنگی فقط معیارهای ارزیابی عقلانی خاص خود را دارد که تخطی از قواعد، عقلانیت را زائل می‌کند. از نظر او معیارها و قواعد تا به سطح اجتماعی ارتقاء نیابند، معیار محسوب نمی‌شوند. در واقع تأکید وینچ بر قواعد اجتماعی و انکار زبان خصوصی و رد عقلانیت فرافرهنگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقلانیت،تفسیرگرایان،ارتباطات بین‌فرهنگی،مبانی معرفتی،

عنوان انگلیسی A critical analysis of Peter Winch's epistemological foundations in intercultural communication
چکیده انگلیسی مقاله The foundation of modern sciences on absolute and fundamental philosophies, or in other words, the construction of supplementary philosophies, represents an approach that the scientific community in the West has pursued in recent decades. This pursuit is such that it attributes part of its scientific superiority and dominance to the extension of those absolute philosophies into new sciences. Among those who have successfully engaged with this extension, emphasizing the field of sociology, is Peter Winch, who has managed to philosophically enrich this discipline. The main question of this research is: What are Peter Winch's epistemological foundations in intercultural communication? The method employed in this study is qualitative, with an interpretive approach and an analytical-critical perspective. According to Winch, since rules are inherently social, understanding the actions of others and various cultures requires the comprehension of governing rules. He also asserts that there is no meta-language or meta-rule encompassing all. Winch views rationality standards as arising from diverse life forms and social contexts, thus considering rationality standards to be multiple and non-comparable. He argues that each culture possesses its own specific rational evaluation criteria, where deviation from these rules undermines rationality. In his view, standards and rules do not qualify as criteria until they are elevated to a social level. Essentially, Winch emphasizes social rules while denying private language and rejecting transcultural rationality. He believes that to understand human actions and diverse cultures, one must recognize the governing social rules. He contends that there is no overarching meta-language or meta-rule that encompasses all rules, and that rationality standards depend on varied life forms and social contexts. This implies that rationality cannot be uniformly assessed across different cultures; each culture has its unique criteria for rational evaluation. Deviating from these rules can lead to a loss of rationality. Therefore, Winch underscores the importance of social rules and rejects private language and transcultural rationality, asserting that standards and rules are only recognized as such when elevated to a social level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عقلانیت,تفسیرگرایان,ارتباطات بین‌فرهنگی,مبانی معرفتی

نویسندگان مقاله داوود رحیمی |
استادیار فرهنگ و ارتباطات، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

مجتبی آخوندی |
استاد مدعو، گروه مطالعات اجتماعی، مدرسه عالی علوم انسانی، جامعه‌المصطفی،قم، ایران


نشانی اینترنتی https://www.isih.ir/article_500_2bd0e69a7d76e557f5fe7c91dd1f9361.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات