رویکردهای نوین آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی نقش ادراک از محیط یادگیری ساختن گرا بر مؤلفه‌های اهداف پیشرفت دانشجویان
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت اهداف پیشرفت به‌عنوان مؤلفه مهم انگیزشی برای فهم رفتار دانشجویان، بررسی زمینه‌ها و بسترهای آن، ‌همچون ادراکات محیط کلاسی ساختن‌گرا حائز اهمیت است؛ از این‌رو، هدف پژوهش، بررسی نقش ادراک از محیط یادگیری ساختن‌گرا بر مؤلفه‌های اهداف پیشرفت در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده­های ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، علوم پایه و کشاورزی در سال (4-1393) بود. حجم نمونه به‌روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای، با درنظرگرفتن حجم جامعه در دانشکده‌های مختلف با استفاده از فرمول کوکران، 193 تن برآورد شد. در این پژوهش، دو پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری ساختن­گرای اجتماعی و اهداف پیشرفت استفاده شد. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از الگوی معادلات ساختاری تحلیل و الگوی پیشنهادی آزمون شد. نتایج نشان داد که محیط یادگیری ساختن‌گرا بر مؤلفه‌های اهداف پیشرفت تأثیر مثبت و معنادار دارد (p< 0.5)، علاوه بر این، اجرای الگوی معادلات ساختاری نشان داد که داده‌ها با الگوی پیشنهادی برازش دارند. ضرایب مربوط به مسیر بین ادراک از محیط یادگیری ساختن‌گرا و اهداف پیشرفت، 0.36 به‌دست آمده است و نتایج ناشی از اجرای آزمون t نشان می‌دهد، ضریب مسیر مورد نظر معنادار است (0.5>p). این بدان معناست که مؤلفه‌های اهداف پیشرفت دانشجویان تحت تأثیر محیط یادگیری آنان قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Perception of the Constructivist Learning Environments on Students' Achievement Goals
چکیده انگلیسی مقاله According to the importance of achievement goals as a key motivational component for understanding the behavior of students, it is important to study contexts as classroom environment perceptions. The present study examined the role of perception of theconstructivist learning environments on students' achievement goals. The Statistical population included all the undergraduate and Masters Students studying in the faculty of literature and Humanities, Education and Psychology, Basic Sciences and Agriculture at Ferdowsi University of Mashhad in 2013-14. For this purpose, a sample of 193 subjects were selected by quota sampling. Questionnaires of perception of the constructivist learning environment and students' achievement goals in a sample method was implemented. Data were analyzed using structural equation model and the proposed model was tested. The results showed that the variables of the perception of the constructivist learning environment and students' achievement goals are mutually correlated with each other (p< 0.05), in addition to the implementation of structural equation model indicated that the proposed model fit the data. Coefficients on the route between the perception of the constructivist learning environments and achievement goals is obtained, 0.36 and results of t-test showed that the path coefficient is significant (p< 0.05). This means that the relationship between perception of the constructivist learning environment and achievement goals among students is coefficients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین کارشکی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سمانه غلباش قره بلاغی اینالو | ghelbash ghare balaghi inaloo
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

یونس طاطاری |
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://nea.ui.ac.ir/article_21055_1124ba10a2d7b7703168aa4956d2a77c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/870/article-870-339395.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات