روانشناسی سلامت، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۸۱-۹۴

عنوان فارسی اثربخشی مداخلات روانی آموزشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان
چکیده فارسی مقاله هدف: شواهد قابل توجه موجود نشان می­دهد که بیماران مبتلا به سرطان از ناراحتی­های روانشناختی طولانی مدت و اساسی مرتبط با اشکال متفاوت سرطان و درمان طبی آن رنج می­برند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روانی آموزشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل، 12 نفر از بیماران 20 تا 40 ساله مبتلا به سرطان به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در معرض مداخلات 12 جلسه­ای روانی آموزشی قرار گرفتند، در حالی­که گروه کنترل در معرض چنین مداخله­ای قرار نگرفتند. مقیاس تظاهر بهزیستی روانشناختی در مورد شرکت­کنندگان اجرا گردید. داده­های پژوهش به کمک نرم­افزار آماری SPSS16 و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک­راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مداخلات روانی آموزشی سبب افزایش بهزیستی روانشناختی بیماران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می­شوند. نتیجه‌گیری: مداخلات روانی آموزشی نقش قابل توجهی در بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of psychoeducational interventions on the improvement of psychological well-being in patients with cancer
چکیده انگلیسی مقاله Objective: There is considerable evidence suggesting that cancer patients suffer from substantial and long-term psychological distress associated with different forms of cancer and its medical treatment. Therefore, the aim of present study was to investigate the effectiveness of psychoeducational interventions on the improvement of psychological well-being in patients with cancer aged 20 to 40 years. Method: In a semi-experimental study with pre-test and post-test and control group, 12 patients with cancer were selected by available sampling method and then randomly designed into tow experimental and control groups. The experimental group participated in 12 sessions of psychoeducational interventions, while control group was not any treatment. The participants completed Well-Being Manifestations Measure Scale (WBMMS). Data were analyzed by SPSS16 software, using one way analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results showed that psychoeducational interventions improved psychological well-being experimental group patients compared to control group. Conclusion: Psychoeducational interventions played a significant role in improving the psychological well-being in patients with cancer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریدون رمضانی |
مربی ، دانشگاه پیام نور تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

قاسم آهی |
استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند ،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)


نشانی اینترنتی http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_3363_485.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-339317.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات