|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۱۴۳-۱۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین خودناتوانسازی و حرمت خود ناپایدار: نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهگری ترس از ارزیابی منفی در رابطه خودناتوانسازی و ناپایداری حرمت خود انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کل دانشآموزان دختر پایه هشتم متوسطه (با میانگین سنی 14 سال) تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس طرح زمینهیابی، نمونهای متشکل از 150 دختر پایه هشتم به روش نمونهبرداری دردسترس با استفاده از نسخه کوتاه ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لیری، 1983)، مقیاس خودناتوانسازی (جونز و رودولت، 1982) و مقیاس حرمت خود ناپایدار (چابرول، روسیو و کالاهان، 2006) بررسی شدند. دادهها با روش رگرسیون تحلیل شد و نتایج نشان داد که حرمت خود قادر به پیشبینی هر دو بعد خودناتوانسازی است. نتایج از نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی در رابطه بین ابعاد خودناتوانسازی و ناپایداری حرمت خود حمایت کرد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ناپایداری حرمت خود تاحدودی از طریق ترس از ارزیابی منفی، بر خودناتوانسازی تأثیر میگذارد. در نتیجه با تمرکز بر الگوی نظری و پرداختن به ترس از ارزیابی منفی میتوان موجب ارتقای پایداری حرمت خود در نوجوانان شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Self-Handicapping and Unstable Self-Esteem: The Mediating Role of Fear of Negative Evaluation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed to examine the mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between self-handicapping and instability of self-esteem. The sample consisted of 150 eighth grade girl students (mean age=14years) in 2015-2016 academic year. The participants completed the short version of the Fear of Negative Evaluation (FNES-B; Leary, 1983), the Self-Handicapping Scale (Jones & Rvdvlt, 1982) and the Unstable Self-esteem Scale (Chabrol, Rocio, & Callahan, 2006). The data were analyzed using regression method. The results indicated that self-esteem could predict both aspects of self-handicapping. The results supported the mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between self-handicapping and self-esteem instability. The findings suggested that the unstable self-esteem, partly had an effect on self-handicapping through fear of negative evaluations. As a result, stability of self-esteem can be enhanced by addressing the fear of negative evaluation in adolescents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عطیه عرب محبی شهرابی | arab mohebbi shahrabi کارشناس ارشد روان شناسی عمومی
شهلا پاکدامن | استادیار دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمود حیدری | دانشیار دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_529160_f6b00e7c473206c5e8e2b780d6429445.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-339272.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|