روانشناسی تحولی، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۱۴۳-۱۵۵

عنوان فارسی رابطه بین خودناتوان‌سازی و حرمت خود ناپایدار: نقش واسطه‌ای ترس‌ از‌ ارزیابی منفی
چکیده فارسی مقاله چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه‌گری ترس از ارزیابی منفی در رابطه خودناتوان‎سازی و ناپایداری حرمت خود انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کل دانش‌آموزان دختر پایه هشتم متوسطه (با میانگین سنی 14 سال) تشکیل می­دادند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس طرح زمینه‌یابی، نمونه‌ای متشکل از 150 دختر پایه هشتم به روش نمونه‌برداری در­دسترس با استفاده از نسخه کوتاه ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لیری، 1983)، مقیاس خودناتوان‌سازی (جونز و رودولت، 1982) و مقیاس حرمت خود ناپایدار (چابرول، روسیو و کالاهان، 2006) بررسی شدند. داده‌ها با روش رگرسیون تحلیل شد و نتایج نشان داد که حرمت خود قادر به پیش­بینی هر دو بعد خودناتوان‌سازی است. نتایج از نقش واسطه‌ای ترس از ارزیابی منفی در رابطه‌ بین ابعاد خود­ناتوان‌سازی و ناپایداری حرمت خود حمایت کرد. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ناپایداری حرمت خود تاحدودی از طریق ترس از ارزیابی منفی، بر خود­ناتوان‌سازی تأثیر می­گذارد. در نتیجه با تمرکز بر الگوی نظری و پرداختن به ترس از ارزیابی منفی می‌توان موجب ارتقای پایداری حرمت خود در نوجوانان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Self-Handicapping and Unstable Self-Esteem: The Mediating Role of Fear of Negative Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to examine the mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between self-handicapping and instability of self-esteem. The sample consisted of 150 eighth grade girl students (mean age=14years) in 2015-2016 academic year. The participants completed the short version of the Fear of Negative Evaluation (FNES-B; Leary, 1983), the Self-Handicapping Scale (Jones & Rvdvlt, 1982) and the Unstable Self-esteem Scale (Chabrol, Rocio, & Callahan, 2006). The data were analyzed using regression method. The results indicated that self-esteem could predict both aspects of self-handicapping. The results supported the mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between self-handicapping and self-esteem instability. The findings suggested that the unstable self-esteem, partly had an effect on self-handicapping through fear of negative evaluations. As a result, stability of self-esteem can be enhanced by addressing the fear of negative evaluation in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عطیه عرب محبی شهرابی | arab mohebbi shahrabi
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی

شهلا پاکدامن |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمود حیدری |
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_529160_f6b00e7c473206c5e8e2b780d6429445.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-339272.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات