|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۸۳، صفحات ۷۷-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی طرحوارهدرمانی بر کاهش سبک اسناد منفی و اجتناب شناختی
دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص |
|
چکیده فارسی مقاله |
ی خاص بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص در شهر دزفول بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمایشی و گواه قرار داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک اسناد کودکان )تامپسون و همکاران، 1998 ( و اجتناب شناختی )سکستون و دا گلاس، 2008 ( بود. ابتدا پیش آزمون در 2 گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش طرح واره درمانی قرار گرفت. این جلسات به صورت گروهی و هفتگی برگزار شد. در پایان، هر 2 گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که برنامه طرح واره درمانی موجب کاهش سبک اسناد منفی و اجتناب شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص شده است ) 001 / .)P>0 نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که آموزش طرح واره درمانی یک درمان مؤثر برای کاهش سبک اسناد منفی و اجتناب شناختی و به طور کلی بهبود سلامت روان افراد است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، اجتناب شناختی، اختلال یادگیری خاص، سبک اسناد، طرح واره درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Schema Therapy on Reducing Negative
Attribution Style and Cognitive Avoidance of Students with
Specific Learning Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Purpose: The purpose of this research was to effect schema therapy on reducing negative attribution style and cognitive avoidance of students with specific learning disabilities. Method: The research design was semi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population included all students with specific learning disabilities in Dezful city, from among whom 30 were purposefully selected and tested in two groups of 15 each. The research instrument was children's attribution style questionnaire (Thompson et al., 1998) and cognitive avoidance (Sexton and Douglas, 2008). First, the pre-test was conducted in two groups and then the experimental group was trained in schema therapy for 8 sessions. These meetings were held in groups and weekly. At the end, both groups were evaluated in the post-test. Findings: The results of univariate covariance analysis showed that the schema therapy program reduced the negative attribution style and cognitive avoidance of students with specific learning disorder (P<0.001). Conclusion: According to the obtained results, it can be concluded that schema therapy training is an effective treatment for reducing the negative and avoidant attribution style and generally improve mentally healthy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Attribution Style, Cognitive Avoidance, Schema Therapy, Specific Learning Disabilities |
|
نویسندگان مقاله |
الهام عبده پور سبزقبایی | elham Abdepour Sabzghaba
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-3871-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مشکلات یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|