تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۸۳، صفحات ۵۵-۶۴

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: اختلال اضطراب جدایی کودکان به عنوان یکی از اختلال های شایع دوران کودکی و نوجوانی می تواند منجر به از
دست دادن سلامت روان و پریشانی روان شناختی مادران شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر
افسردگی، اضطراب، و تنیدگی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی در سال 1401 - 1400 در شهر قائم شهر انجام شد.
روش: در این پژوهش از روش شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل
مادران کودکان دختر با اختلال اضطراب جدایی و نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از آنها بود که به روش نمونه گیری در
دسترس انتخاب، و به تصادف در 2 گروه آزمایشی و گواه جای دهی شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه هفتگی در دوره
آموزشی درمانی شفقت ورزی به صورت گروهی شرکت داده شدند ولی گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. هر 2 گروه در 2 مرحله
پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه افسردگی، اضطراب، و تنیدگی ارزیابی شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل
کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت اثرات مثبت معناداری بر نمره افسردگی، اضطراب، و تنیدگی
مادران داشته، بدین ترتیب که در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون، نمرات افسردگی، اضطراب، و تنیدگی به طور
معناداری کاهش یافته است ) 001 / .)p>0
نتیجه گیری: بنابراین، با توجه به نتایج مثبتی که شفقت ورزی در کاهش افسردگی، اضطراب، و تنیدگی مادران دارد و
می تواند با بهبود رابطه والد کودک، نقش مؤثری در کاهش اضطراب این کودکان نیز داشته باشد، می توان آن را به عنوان یکی
از مداخلات مؤثر و برتر در زمینه ارتقا سلامت روان آنها دانست.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اضطراب، اضطراب جدایی، افسردگی، تنیدگی، شفقت

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Compassion-Based Intervention on Depression, Anxiety, and Stress of Mothers of Children with Separation Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background & Purpose: Children's separation anxiety disorder, as one of the common disorders of
childhood and adolescence, can lead to the loss of mental health and psychological distress of mothers.
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of compassion-based
treatment on depression, anxiety and stress of mothers of children with separation anxiety disorder in
2021-2022 in Qaimshahr city.
Method: In this research, a quasi-experimental method was used with a pre-test-post-test design with
a control group. The statistical population included mothers of female children with separation anxiety
disorder, and the study sample included 30 of them, who were selected by available sampling method,
and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group participated in
the compassion therapy training course for 8 weekly sessions, but the control group did not receive any
intervention. Both groups were evaluated in pre-test and post-test stages with depression, anxiety and
stress questionnaires. Univariate analysis of covariance test was used to analyze the data.
Findings: The findings of the research showed that compassion-based treatment had significant positive
effects on the depression, anxiety and stress scores of mothers, so that in the post-test stage, compared
to the pre-test, the scores of depression, anxiety and stress decreased significantly (p<0.001).
Conclusion: Therefore, considering the positive results that compassion has in reducing mothers'
depression, anxiety, and stress, and it can play an effective role in reducing the anxiety of these children
by improving the child's parent relationship, it can be considered as one of the most effective and superior
interventions in the field of promotion. He knew their mental health.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keyword, Anxiety, compassion, depression, separation anxiety disorder, stress

نویسندگان مقاله علیرضا محمدی سنگاچین دوست | Alireza Mohammadi Sangachin
Ph.D student in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم ‌انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مهناز خسروجاوید | Mahnaz Khosrojavid
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

سمیه محمدی کشکا | Somayeh Mohammadi Kashka
MSc, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

سیده زهرا سیدنوری | Seyyedeh Zahra Seyyed Noori
Ph.D. Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3560-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات