تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۸۳، صفحات ۴۰-۵۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی به شیوه شناختی رفتاری و فیلیال‌تراپی بر کاهش تکانشگری، شایستگی اجتماعی و همدلی کودکان با ناتوانی یادگیری
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی به شیوه شناختی رفتاری و فیلیال تراپی برکاهش تکانشگری،
شایستگی اجتماعی و همدلی کودکان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه با دوره پیگیری 3 ماهه بود. جامعه
آماری پژوهش شامل تمامی دان شآموزان 7 تا 9 سال )پای ههای اول و سوم ابتدایی( با اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1402 - 1401
مراجعه کننده به مرا کز اختلال یادگیری واقع در شهرستان های تنکابن و چالوس بودند. 45 کودک به صورت در دسترس
و به صورت تصادفی در 3 گروه آزمایشی اول )بازی درمانی شناختی رفتاری(، آزمایشی دوم )فیلیال تراپی( و گروه گواه قرار گرفتند.
ابزار مورد استفاده پرسشنامه مقیاس تکانشگری بارات ) 1959 ( ، مقیاس شایستگی اجتماعی توسط کوهن و رسمن ) 1972 (، پرسشنامه
استاندارد همدلی-کودک و نوجوان خسروی و لاریجانی ) 1399 ( و مداخله بازی درمانی فیلیال یک دوره درمانی 10 جلسه ای و 90 دقیقه ای
و 1 بار در هفته و مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری یک دوره درمانی 8 جلسه ای و 60 دقیقه ای و 1 بار در هفته بوده است، داده ها
به روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: هر 2 روش بازی درمانی شناختی رفتاری و فیلیال تراپی در کاهش تکانشگری در کودکان با ناتوانی یادگیری مؤثر بودند
P>0/01( (. با این حال، براساس آزمون تعقیبی بونفرونی، روش شناختی رفتاری در مقایسه با فیلیال تراپی تأثیر بیشتری در کاهش
تکانشگری داشت. نتایج نشان داد که هر 2 روش بازی درمانی شناختی رفتاری و فیلیال تراپی در بهبود شایستگی اجتماعی و همدلی
کودکان با ناتوانی یادگیری مؤثر بودند. با این حال، براساس آزمون تعقیبی بونفرونی، روش فیلیال تراپی در مقایسه با شناختی رفتاری
تأثیر بیشتری در افزایش شایستگی اجتماعی و همدلی داشت ) 01 / .)P>0
نتیجه گیری: در مجموع، این پژوهش نشان داد که هر 2 رویکرد شناختی-رفتاری و فیلیال تراپی، ابزارهای مؤثری برای افزایش
همدلی، کاهش تکانشگری و شایستگی اجتماعی افراد هستند و استفاده از این رویکردها در مرا کز مشاوره و درمان می تواند به بهبود
روابط بین فردی و سلامت روان کمک کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، بازی درمانی به شیوه شناختی رفتاری، شایستگی اجتماعی، فیلیال تراپی، کاهش تکانشگری، همدلی

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy and philaal therapy on impulsivity, social competence and empathy in children with learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: This research aimed to compare the effectiveness of cognitive-behavioral
play therapy and filial therapy in reducing impulsivity, improving social competence, and enhancing empathy
in children with learning disabilities.
Method: The current research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control
group with a three-month follow-up period. The statistical population of the research included all students aged
7 to 9 (first and third grades) with learning disabilities in the academic year of 2011-2012 who referred to learning
disability centers located in Tonkabon city. 45 were available and were randomly placed in three groups of the
first experiment (cognitive behavioral game therapy), the second experiment (filial therapy) and the control
group. The tools used are Barat Impulsivity Scale Questionnaire (1959), Social Competence Scale by Cohen
and Rasman (1972), Khosravi and Larijani's Standard Empathy-Child and Adolescent Questionnaire (2019)
and Filial play therapy intervention, a 10-session, 90-minute therapy session and a once a week and cognitive
behavioral game therapy intervention was an 8-session, 60-minute therapy session once a week, the data were
analyzed by repeated measurement variance analysis method and SPSS version 24 software.
Findings: Both cognitive-behavioral play therapy and filial therapy were effective in reducing impulsivity in children
with learning disabilities (P<0.01). However, based on the Bonferroni post-hoc test, the cognitive-behavioral
method had a greater effect on reducing impulsivity compared to filial therapy. The results showed that both
cognitive-behavioral play therapy and filial therapy were effective in improving social competence and empathy in
children with learning disabilities. However, based on the Bonferroni post-hoc test, filial therapy had a greater effect
on increasing social competence and empathy compared to the cognitive-behavioral approach (P<0.01).
Conclusion: Overall, this research demonstrated that both cognitive-behavioral and filial therapy
approaches are effective tools for increasing empathy, reducing impulsivity, and enhancing social
competence in individuals. The use of these approaches in counseling and treatment centers can aid in
improving interpersonal relationships and mental health.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Cognitive Behavioral Play Therapy, Empathy, Filial therapy, Reduction of impulsivity, Social competence

نویسندگان مقاله سیده مریم مشعشعی | Seyedah Maryam Masheshai Masheshai
Department of Psychology, Tonkabon Branch, Islamic Azad University, Tonkabon
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

رضیه پرورده | Razie Parvardeh
Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.

لاله کهن سال | Laleh Kohansal
Sarovia Institute of Higher Education, Sari, Iran.
موسسه آموزش عالی سارویه، ساری، ایران

سهیلا اسعدی | soheila asadi
Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran.
موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران

فربد امین انارکی | Farbad Amin Anarki
Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-3982-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات