تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۸۳، صفحات ۹-۲۲

عنوان فارسی فناوری‌های کمکی برای آموزش و توان‌بخشی کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: نگرش جامعه به کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی در سطح جهان در راستای گسترش فناوری در حال
تغییر است. از نظام های آموزشی انتظار می رود که این گروه از افراد را هرچه بیشتر و بهتر و با استفاده از فناوری کمکی برای
ورود به زندگی بزرگسالی آماده کنند. علاوه بر این، فناوری کمکی نقش مؤثری در آموزش و توان بخشی کودکان و نوجوانان با
آسیب بینایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی کاربرد فناوری های کمکی برای خواندن، نوشتن، ریاضیات، علوم، جهت یابی
و حرکت، فعالیت های زندگی روزمره، بازی و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری نظام مند بود. برای جمع آوری اطلاعات از فلوچارت غربالگری و سیاهه
ارزیابی کاسپ استفاده شد که در ابتدا 36 منبع شناسایی و در نهایت از 25 منبع استفاده شد. برای جستجوی منابع از
پایگاه های علمی از جمله Google Scholar،Science Direct, Elsevier, Springer, Web of Science, PubMed استفاده
شد. برای این کار، کلیدواژه های فناوری های کمکی، مهارت های تحصیلی، جهت یابی و حرکت، فعالیت های زندگی روزمره،
بازی و اوقات فراغت در سال های 2001 تا 2023 مورد جستجو قرار گرفت و اطلاعات ضروری جمع آوری شد.
نتیجه گیری: فناوری های کمکی با توجه به نوع و میزان ناتوانی افراد، تولید و انطباق یابی می شوند. فناوری عرصه بسیار
گسترده ای دارد و از قلم های نوری تا تبلت های مختلف را شامل می شود و کمک قابل توجهی به کودکان و نوجوانان با آسیب
بینایی می کند. تلفن های همراه و تبلت ها در اندازه ها و الگو های مختلف نمونه ای از ابزارهای فناوری اطلاعات هستند که
کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی می توانند از طریق ارسال پیام های نوشتاری یا تصویری با والدین خود یا سایر افراد ارتباط
برقرار کنند. فناوری این قابلیت را دارد که برای کودکان و نوجوانان به عنوان گفتار عمل کند. بنابراین، استفاده از فناوری
کمکی برای کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی ضروری است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آسیب بینایی، آموزش، توان بخشی، فناوری های کمکی

عنوان انگلیسی Assistive technologies for education and rehabilitation of children and adolescents with visual impairment
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and Aim: The society’s attitude towards children and adolescents with visual impairment
is changing in the world in line with the development of technology. Educational systems are expected
to prepare this group of people more and better and by using assistive technology to enter adult life. In
addition, assistive technology plays an effective role in the education and rehabilitation of children and
adolescents with visual impairment. This study was conducted with the aim of investigating the use of
assistive technologies for reading, writing, mathematics, science, orientation and movement, daily life
activities, play and lisure time of children and adolescents with visual impairment.
Method: this research is descriptive and systematic review. In order to collect information, a screening
flowchart and a CASP evaluation checklist were used, which initially identified 36 sources and finally
used 25 sources. Scientific databases such as Google Scholar, Science Direct, Elsevier, Springer,
Web of Science, PubMed were used to search for sources. For this purpose, the keywords of assistive
technologies, academic skills, orientation and mobility, activities of daily living, play and leisure were
searched in the years 2001 to 2023 and necessary information was collected.
Conclusion: Assistive technologies are produced and adapted according to the type and degree of
disability of people. Technology has a very wide field and includes from light pens to various tablets,
and it significantly helps children and adolescents with visual impairment. Mobile phones and tablets in
different sizes and models are examples of information technology tools that children and adolescents
with visual impairments can use to communicate with their parents or other people by sending written or
video messages. Technology has the ability to act as speech for children and adolescents. Therefore, it is
necessary to use assistive technology for children and adolescents with visual impairment.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Assistive technologies, Education, Rehabilitation, Visual impairment

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | Mohammad Ashori
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-19&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده بینایی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات