این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۱۵، شماره ۳۴، صفحات ۵-۳۷
عنوان فارسی
بازیهای رایانهای و آموزش دینی
چکیده فارسی مقاله
آموزش را میتوان نوعی ارتباط خاص دانست که هدفش تنها انتقال و یا تبادل پیام نیست بلکه وقوع یادگیری است. رسانههای آموزشی در طی سالهای طولانی، یکی از اجزای مهم این فرآیند بودهاند. پیشرفت و ظهور فناوریهای نوین، نقش مؤثرتری را برای رسانههای آموزشی به ارمغان آورده است. بازیهای رایانهای، یکی از رسانههای نوینی است که از جنبههای مختلف از دیگر رسانهها پیشی گرفته است. گرچه مطالعات اولیه بیشتر بر جنبههای منفی و در نتیجه، نفی رسانه بازی تأکید داشتهاند، اما عرصه پژوهش اکنون مفید بودن و جنبههای ایجابی آن را مورد توجه قرار داده است. یکی از این ابعاد بازیها که مورد توجه پژوهشهاست، امکان بهرهبرداری از آن در عرصۀ آموزش است. بهطور کلی، کاربری بازی در آموزش موضوعات مختلف (از مهارتهای حرکتی گرفته تا آموزشهای درسی) مورد توجه پژوهشها قرار گرفته و البته محصولاتی نیز تولید شده است؛ اما در این میان مطالعاتی که امکان و اقتضائات کاربری این رسانه را در عرصۀ آموزش دینی و بهویژه اسلام مورد توجه قرار دهند، کمتر مشاهده میشود.
مسئلۀ اصلی این مقاله بازی آموزشی و امکان دستیابی به یادگیری مؤثر با کمک گرفتن از آن است. نویسنده تلاش میکند این بحث را طرح نماید که بهرهگیری از دلایلی که بازیکنان به بازی کردن و مصرف بازی میپردازند، میتواند در طراحی بازی آموزشی مؤثرتر مورد عنایب باشد. در این بحث آموزشی بودن بازی با آگاهی بر لزوم شناخت هرچه بیشتر ماهیت این رسانه مورد عنایت است و سعی میشود تا قابلیتهای خاص این رسانه در امر آموزش مورد تأکید قرار گیرد که تعاملی بودن بهطور برجسته خودنمایی میکند. پس از بررسی اینکه بازیها چگونه و چه چیزهایی را آموزش میدهند، برخی جنبههای چالشی بازیهای رایانهای را در آموزش دینی مورد توجه قرار میدهد. نویسنده امیدوار است طرح این مباحث نظری و چالشهای مطرحشده، زمینه را برای پژوهشهای تجربی دقیقتر محققان آماده سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی رایانهای، ویژگی تعامل در بازی رایانهای، کارکردهای مناسب و نامناسب بازی رایانهای، آموزش و بازی رایانهای،
عنوان انگلیسی
Computer Games and Religious Education
چکیده انگلیسی مقاله
آموزش را میتوان نوعی ارتباط خاص دانست که هدفش تنها انتقال و یا تبادل پیام نیست بلکه وقوع یادگیری است. رسانههای آموزشی در طی سالهای طولانی، یکی از اجزای مهم این فرآیند بودهاند. پیشرفت و ظهور فناوریهای نوین، نقش مؤثرتری را برای رسانههای آموزشی به ارمغان آورده است. بازیهای رایانهای، یکی از رسانههای نوینی است که از جنبههای مختلف از دیگر رسانهها پیشی گرفته است. گرچه مطالعات اولیه بیشتر بر جنبههای منفی و در نتیجه، نفی رسانه بازی تأکید داشتهاند، اما عرصه پژوهش اکنون مفید بودن و جنبههای ایجابی آن را مورد توجه قرار داده است. یکی از این ابعاد بازیها که مورد توجه پژوهشهاست، امکان بهرهبرداری از آن در عرصۀ آموزش است. بهطور کلی، کاربری بازی در آموزش موضوعات مختلف (از مهارتهای حرکتی گرفته تا آموزشهای درسی) مورد توجه پژوهشها قرار گرفته و البته محصولاتی نیز تولید شده است؛ اما در این میان مطالعاتی که امکان و اقتضائات کاربری این رسانه را در عرصۀ آموزش دینی و بهویژه اسلام مورد توجه قرار دهند، کمتر مشاهده میشود.
مسئلۀ اصلی این مقاله بازی آموزشی و امکان دستیابی به یادگیری مؤثر با کمک گرفتن از آن است. نویسنده تلاش میکند این بحث را طرح نماید که بهرهگیری از دلایلی که بازیکنان به بازی کردن و مصرف بازی میپردازند، میتواند در طراحی بازی آموزشی مؤثرتر مورد عنایب باشد. در این بحث آموزشی بودن بازی با آگاهی بر لزوم شناخت هرچه بیشتر ماهیت این رسانه مورد عنایت است و سعی میشود تا قابلیتهای خاص این رسانه در امر آموزش مورد تأکید قرار گیرد که تعاملی بودن بهطور برجسته خودنمایی میکند. پس از بررسی اینکه بازیها چگونه و چه چیزهایی را آموزش میدهند، برخی جنبههای چالشی بازیهای رایانهای را در آموزش دینی مورد توجه قرار میدهد. نویسنده امیدوار است طرح این مباحث نظری و چالشهای مطرحشده، زمینه را برای پژوهشهای تجربی دقیقتر محققان آماده سازد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازی رایانهای, ویژگی تعامل در بازی رایانهای, کارکردهای مناسب و نامناسب بازی رایانهای, آموزش و بازی رایانهای
نویسندگان مقاله
مرتضی آخوندی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1394_a6b8ff7c485fdff1c1d01d9ae94d8312.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات