این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۲، شماره ۷۸۹، صفحات ۹۵۲-۹۶۲
عنوان فارسی
تأثیر مشاوره مادر محور بر خودکارآمدی و نگرانی دوران بارداری : مطالعه نیمه تجربی توانمندسازی مبتنی بر نیاز در مادران نوجوان شهر زاهدان
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی
مقدمه:
افزایش نگرانیها و خودکارآمدی پایین با افزایش پیامدهای نامطلوب بارداری در نوجوانان در ارتباط است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تأثیر مشاورهی مادرمحور برخودکار آمدی زایمان و نگرانی دوران بارداری در مادران نوجوان انجام گردید.
روشها:
این مطالعهی نیمهتجربی در سال 1402 بر روی 70 نوجوان پرایمیگراوید مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت زاهدان انجام شد. مداخله شامل6 جلسه مشاوره گروهی به مدت 60-45 دقیقه در سه ماههی دوم بارداری بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی خودکارآمدی زایمان و نگرانی دوران بارداری کمبریج بود. تجزیه و تحلیل بر روی دادههای 32 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه شاهد با استفاده Independent Samples T-test و Paired T-test با سطح معنیداری 05/0 > P استفاده گردید.
یافتهها:
قبل از مداخله، میانگین نمرهی خودکارآمدی در گروه مداخله (16/75 ± 93/03) و شاهد (15/24 ± 99/1) اختلاف معنیداری نداشت (0/14 = P) اما پس از انجام مداخله، اختلاف معنیداری بین گروه مداخله (12/74 ± 131/53) و شاهد (14/86 ±100/4) مشاهده شد (0/001 >P). از نظر میانگین نمرهی نگرانی قبل از مداخله، بین گروه مداخله (10/9 ± 81/18) و شاهد (7/23 ±84/5) اختلاف معنیداری وجود نداشت (0/16 = P) اما پس از انجام مداخله، اختلاف معنیداری بین گروه مداخله (9/86 ± 54/09) و شاهد (6/41 ± 86/3) وجود داشت (0/001 > P).
نتیجهگیری:
مشاورهی مادرمحور، باعث افزایش خودکارآمدی زایمان و کاهش نگرانیهای دوران بارداری در نوجوانان باردار میشود. برگزاری جلسات مشاوره مبتنی بر نیاز مادران در کنار مراقبتهای معمول برای بهبود مراقبتها توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشاوره، خودکارآمدی، نگرانی، مراقبتهای پره ناتال،،بارداری نوجوانان،
عنوان انگلیسی
The Effect of Mother-Centered Counseling on Self-efficacy and Worry During Pregnancy: A Semi-Experimental Study of Need-based Empowerment in Teenage Mothers in Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Increased worries and low self-efficacy are associated with increased adverse pregnancy outcomes in adolescents. The present study was conducted to determine the effect of mother-centered counseling on the outcome of childbirth and anxiety during pregnancy in teenage mothers.
Methods:
This quasi-experimental study was conducted in 2023 on 70 primigravida pregnant teenagers referred to comprehensive health centers in Zahedan. The intervention consisted of 6 group counseling sessions for 45-60 minutes in the second trimester of pregnancy. The tools for data collection were the Cambridge Worry Scale and Childbirth Self-Efficacy Inventory questionnaires. Analysis was done on the data of 32 people in the intervention group and 30 people in the control group. Independent T-tests and Paired T-tests with a significance level of P < 0.05 were used for analysis.
Findings:
Before the intervention, the mean score of self-efficacy in the intervention group (93.03 ± 16.75) and control group (99.15 ± 15.24) had no significant difference (P = 0.14), but after the intervention, a significant difference was observed between the intervention group (131.53 ± 12.74) and control group (100.4 ± 14.86) (P < 0.001). There was no significant difference between the intervention group (81.18 ± 10.9) and the control group (84.5 ± 7.23) in terms of mean worry score before intervention (P = 0.16). However, after the intervention, there was a significant difference between the intervention group (54.09 ± 9.86) and the control group (86.3 ± 6.41) (P < 0.001).
Conclusion:
Mother-centered counseling increases the self-efficacy of childbirth and reduces worries during pregnancy in pregnant teenagers. It is recommended to hold counseling sessions based on mothers' needs in addition to routine care to improve care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مشاوره, خودکارآمدی, نگرانی, مراقبتهای پره ناتال,,بارداری نوجوانان
نویسندگان مقاله
طاهره بریری |
عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات سلامت بارداری و گروه مامایی، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
حلیمه هرمزی عارف |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مامایی، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سمیرا خیاط |
استادیار، مرکز تحقیقات سلامت بارداری و گروه مامایی، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_31339_f790de65bff37b838d6eba36bfe51e0c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات