جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۸۹-۱۰۸

عنوان فارسی مطالعه جامعه شناختی خشونت میان­فردی: آزمون تجربی نظریه نظارت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مهربان پارسامهر، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد سید محسن سعیدی مدنی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد فائزه دیوبند، کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد * چکیده خشونت رفتاری است که با هدف آسیب رساندن به دیگری سر می­زند و رفتارهایی، از قبیل تحقیر و توهین، تجاوز، ضرب و جرح، تخریب و قتل را شامل می­شود. امروزه شکل­های مختلف خشونت به یک مسأله اجتماعی رو به رشد و بخشی از رفتار عادی روزمره تبدیل شده است. تحقیقات گوناگون نقش متغیرهای اجتماعی را در بروز انواع رفتارهای انحرافی از جمله خشونت نشان داده­اند. این پیمایش یک مطالعه تجربی از نظریه کنترل اجتماعی است تا نقش خانواده و دوستان را در خشونت میان­فردی تبیین کند. در همین راستا، 385 دانش­آموز پسر دبیرستان‌های شهر یزد با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده، به پرسشنامه خود گزارشی پاسخ دادند. نتایج نشان ­داد دلبستگی به خانواده، دینداری والدین و کنترل والدین، همبستگی منفی و معنی­داری با خشونت میان­فردی دانش­آموزان پسر داشته­اند و دو متغیر تضاد والدین و پیوند با دوستان منحرف، همبستگی مثبت و معنی‌داری با خشونت میان­فردی داشته­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Sociological Study of Interpersonal Violence: An Experimental Test of the Social Control Theory
چکیده انگلیسی مقاله       Violence is a behavior aimed at hurting others Behaviors such as vituperation, rape, physical abuse and murder are a few examples. Today, different forms of violence have tuned into growing social problems at the same time that they are normalized. Various researchers have studies the role that social variables play in the frequency of deviance behavior. This survey is an experimental study of social control theory to explain the role of family and friends in interpersonal violence. 385 male, high-school students in Yazd city were selected by means of multi-stage cluster sampling to respond to a self-administered questionnaire. The results of the study show that attachment to family, parents’ religiosity and parental control have significant and reverse relationships with interpersonal violence. However, parental conflict and deviant friends have significant and positive relationships with interpersonal violence.     
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهربان پارسامهر |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

مهربان پارسامهر |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

محسن سعیدی مدنی | saeedi madani
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

فایزه دیوبند |
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18262_dd6ceee8865ae87a75db7210a933fef0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338296.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات