|
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۴۱-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر دوستی دختر و پسر در بین جوانان شهر شیراز با تأکید بر فرآیند جهانیشدن |
|
چکیده فارسی مقاله |
از آنجا که دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج میتواند نهاد خانواده را با مخاطره روبه رو سازد، لذا این روابط یکی از مسایل مهم جوامع مختلف، به ویژه جامعه اسلامی که دستورهای مؤکدی برای این نوع روابط وضع شده است. این تحقیق ضمن بررسی مطالعات انجام شده تجربی و پیشینه نظری روابط دوستی به بررسی رابطه دوستی با جنس مخالف در بین 531 دختر و پسر جوان در شهر شیراز پرداخته است. نظریه تحقیق ملهم از آرای گیدنز در خصوص جهانی شدن و صمیمیت میباشد. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج به دست آمده در سطح تحلیلهای دو متغیره نشان دادهاند که میزان استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و شیوه زندگی نوین بر گرایش جوانان به دوستی با جنس مخالف تأثیر فراوانی دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل چند متغیره نشان دهنده آن است که فشار دوستان، میزان مذهبی بودن (به عنوان نوعی سبک زندگی)، استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین و در نهایت، فشار خانواده در مجموع، توانستهاند 36 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Factors affecting Male-female Friendships among Youth in Shiraz City, With an emphasis on Globalization Process |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
        Social relations among people, with different age and sex groups are an important source for sociological studies. To be more specific, studying friendly relationships between the sexes, especially among youth, is of crucial importance in the field of family sociology, marriage. In this study, while reviewing previous research and existing theories on friendly relationships, we developed a theoretical framework, which is based on perspectives of Giddens on globalization and intimacy. The re search is quantitative and used survey method to collect data. The sample includes 531 young males and females living in Shiraz, who were selected through multi-stage random sampling. The data was collected through self-report questionnaire. Our bivariate analysis indicates that using modern information and communication technologies and modern lifestyle are the two independent variables which have the greatest impact on tendency towards friendship with the opposite sex. Also, our multivariate analysis show that friendsâ pressure, degree of religiosity (as a lifestyle), using modern information and communication technologies, and family pressure, taken together, explain 36% of the variance of dependent variable.     |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بیژن خواجه نوری | استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مریم السادات دل آور | maryam sadat دل avar کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jas.ui.ac.ir/article_18260_a8d274090c4a894c2e7c71f5e7b2e291.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338294.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|