مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی زیبایی‌شناسی پراگماتیستی در دو نمونه شعر-نقاشی تعاملی توسط هوش مصنوعی از دو فرهنگ چین و ایران(نمونه‌های مورد مطالعه: اثر پرندگان و ماهی‌ها از محمود فرشچیان و اثر کوه بهار و قایق ماهیگیری )
چکیده فارسی مقاله

زیبایی‌شناسی پراگماتیستی، رویکردی است که تأکید دارد زیبایی به‌عنوان یک تجربه فردی و ارتباط مستقیم با زندگی عملی انسان در نظر گرفته می‌شود. این نظریه بر اهمیت تجربه زیبایی و مشارکت فعال افراد در فرآیند خلق و شکل‌دهی به زیبایی بر بهبود کیفیت زندگی توجه دارد. هنر تعاملی، به‌عنوان یک تجربه زیبا و فرصتی برای شرکت فعال افراد در خلق زیبایی مطرح می‌شود. روش تحقیق انتخاب‌شده تحلیلی- تطبیقی است. این مطالعه تطبیقی بر اساس تجزیه‌وتحلیل دو نمونه شعر-نقاشی تعاملی از نقاشی سنتی چین و نگارگری ایران با پیشینه دیرینه طبق نظریه زیباشناسی پراگماتیستی انجام می‌شود. نمونه چینی با استفاده از برنامه بصری تعاملی آیپوت، به کاربران عادی این امکان را می‌دهد که از نقاشی سنتی چینی شعر بسازند، همین طور در نمونه ایران، از ربات بلبل‌زبان برای خلق شعر از نگارگری استفاده می‌شود. هدف این پژوهش انطباق بین کیفیت ادراک در برنامه بصری تعاملی آیپوت و ربات بلبل‌زبان مبتنی بر تجزیه- تحلیل نظریه زیباشناسی پراگماتیستی است تا فراتر از زمان و مکان بودن هنرهای رسانه ای با بیانهای جدید را با تصویر کشد و نیز به این سؤال پژوهش پاسخ دهد که ادراک نظریه زیبایی‌شناسی پراگماتیستی در هنر تعاملی چگونه است؟ و زیبایی‌شناسی پراگماتیستی در دو نمونه مورد مطالعه دارای چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی است؟ فرضیه پژوهش این است که؛ این دو نمونه ابزاری کارآمد و توسعه‌یافته در روند خلق شعر-نقاشی تعاملی است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که برنامه آیپوت در نمونه چینی نقش مهمی در فرآیند تعاملی خلق شعر-نقاشی از درک کاربران و نقاشی‌های باستانی چینی دارد هم‌چنین، در نمونه ایرانی کاربر با استفاده از برنامه بلبل‌زبان، از نگاره‌های محمود فرشچیان الهام می‌گیرد و شعرهایی دارای مضمونی هماهنگ با نگاره ایجاد می‌کند. ویژگی‌های مهم زیبایی‌شناسی پراگماتیستی ازجمله پیوستگی در اجزای هنری، وجود تجربه در زندگی، تأثیرپذیری از زمینه اجتماعی و فرهنگی، و کارکردگرایی در اجزای هر دو نمونه مشاهده می‌شود، که نشان می‌دهد بهره برداری از این رویکرد در تجربه‌ی هنری و فرهنگی بسیار تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر تعاملی، برنامه بصری تعاملی آیپوت، ربات بلبل‌زبان، شعر-نقاشی، چین، ایران.

عنوان انگلیسی A comparative study of pragmatist aesthetics in two examples of painting poetry by artificial intelligence from the two cultures of China and Iran (the studied examples: the work of birds and fishes by Mahmoud Farshchian and the work of Koh Bahar and the fishing boat)
چکیده انگلیسی مقاله
Pragmatist aesthetics is an approach that emphasizes that beauty is considered as an individual experience and directly related to human practical life. This theory focuses on the importance of experiencing beauty and the active participation of people in the process of creating and shaping beauty to improve the quality of life. Interactive art is presented as a beautiful experience and an opportunity for active participation of people in creating beauty. The selected research method is analytical-comparative. This comparative study is based on the analysis of two examples of interactive poem-painting from traditional Chinese painting and Iranian painting with pragmatic aesthetic theory. The Chinese example allows ordinary users to create poetry from traditional Chinese painting by using the interactive visual program of Ipot. Similarly, in the example of Iran, the bulbul-zaban robot is used to create poetry from painting. The aim of this research is to match the quality of perception in the interactive visual program of Ipot and the bulbul-zaban robot based on the analysis of the pragmatist aesthetic theory in order to answer the research question, what is the perception of the pragmatic aesthetic theory in interactive art? And what are the differences and similarities of pragmatist aesthetics in the two studied examples? The research hypothesis is that; These two examples are efficient and developed tools in the process of creating interactive poetry-painting. The findings of this research show that the iput program in the Chinese sample plays an important role in the interactive process of creating poetry-paintings from the understanding of users and ancient Chinese paintings. Also, in the Iranian sample, the user using the Bulbulzaban program gets inspiration from Mahmoud Farshchian's paintings and poems with a theme. Creates in harmony with the image. The important features of pragmatic aesthetics, such as continuity in artistic components, the existence of experience in life, being influenced by the social and cultural context, and functionalism are observed in the components of both examples, which shows that the use of this approach is very effective in artistic and cultural experience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interactive Art, Iput interactive Visual Program, Bulbul-Zaban Robot, Poetry-Painting, China, Iran.

نویسندگان مقاله زهرا رهبرنیا | Zahra Rahbarnia
Associate Professor, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Iran.
دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.

فرشته ابراهیمی | Fereshte Ebrahimy
Doctoral student of art, Faculty of Art, research at Alzahra University, Iran.
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2994-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات