این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
پژوهش های روانشناسی اجتماعی
، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و هیجانخواهی در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
برخی از آثار منفی اینترنت به عنوان تکنولوژی پیشرفته، اعتیاد به اینترنت است که عوامل متنوعی در آن نقش دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و هیجانخواهی در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان بود.
روش:
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. به این منظور 269 نفر از دانشجویان دختر و پسر خوابگاهی دانشگاه دولتی نیشابور به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، احساس تنهایی راسل (1980)، اضطراب اجتماعی متیک و کلارک (1989) و هیجانخواهی زاکرمن (1978) را تکمیل کردند.
یافته ها:
به منظور تحلیل داده ها از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین اضطراب اجتماعی با اعتیاد به اینترنت رابطه مستقیم و معناداری دارد و بین تمام مؤلفههای هیجانخواهی و اعتیاد به اینترنت رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. علاوه بر آن نتایج تحلیلی رگرسیون نشان داد، مؤلفه احساس تنهایی ٪8 واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین نمود. در گام دوم اضطراب اجتماعی 9٪ از واریانس را تبیین نمودند و در مجموع سه متغیر11٪ از واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین نمودند.
نتیجه گیری:
با توجه به یافتهه ای پژوهش به نظر میرسد، هر سه متغیر احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و هیجانخواهی در پیش بینی سلامت اجتماعی دانشجویان نقش دارند. نظر به یافته ها پیشنهاد میشود، ضمن فراهم کردن امکانات و شرایط مشاوره مناسب و مؤثر برای دانشجویان، دلایل ایجاد احساس تنهایی در آنها شناسایی و با ارائه ی راهکارهای مناسب در جهت کاهش آن از بروز، عوارضی نظیر اعتیاد به اینترنت جلوگیری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساس تنهایی،اضطراب اجتماعی،هیجانخواهی،اعتیاد به اینترنت،دانشجویان،
عنوان انگلیسی
The Role of Loneliness, Social Anxiety and Sensation Seeking in Predicting Students' Internet Addiction
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
: The Internet, as an advanced technology, has several negative effects, one of which is Internet addiction. This addiction is influenced by various factors. Therefore, the aim of the present study is to investigate the roles of loneliness, social anxiety, and sensation seeking in predicting Internet addiction among students.
Method
: This research is descriptive and correlational in nature. A total of 269 male and female students from Neishabor University were selected using a multi-stage random sampling method. The participants completed several questionnaires, including Young's Internet Addiction Questionnaire (1998), Russell's Loneliness Scale (1980), the Social Anxiety Scale developed by Metic and Clark (1989), and Zuckerman's Sensation-Seeking Scale (1978).
Findings
: To analyze the data, we employed Pearson correlation methods and stepwise regression analysis. The results from the Pearson correlation indicated a significant relationship between loneliness and Internet addiction. Additionally, social anxiety was found to have a direct and significant relationship with Internet addiction. Furthermore, all components of sensation-seeking also showed a direct and significant relationship with Internet addiction. The regression analysis results revealed that the loneliness variable accounted for 8% of the variance in Internet addiction. In the second step, social anxiety explained an additional 9% of the variance. In total, the three variables together accounted for 11% of the variance in Internet addiction.
Conclusion
: According to the research findings, loneliness, social anxiety, and thrill-seeking all play a significant role in predicting students' social health. It is recommended that suitable and effective counseling services be provided for students. Additionally, it is essential to identify the causes of loneliness among students and to prevent complications such as internet addiction by implementing appropriate solutions to mitigate this issue.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
احساس تنهایی,اضطراب اجتماعی,هیجانخواهی,اعتیاد به اینترنت,دانشجویان
نویسندگان مقاله
زهرا کرمانی مامازندی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران
ریحانه ابوترابی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.socialpsychology.ir/article_211346_17716ab80725c4befc3d33d19d9fa84a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات