|
ادبیات تطبیقی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۱-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تطبیقی استعاره های مفهومی مشترک رباعیّات خیّام و طلاسم ابوماضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مسئلۀ اصلی این مقاله، بررسی تطبیقی استعاره هایی است که تأثیر و تأثّرها و اشتراکات فکری رباعیّات خیّام و طلاسم ابوماضی را نشان میدهند. مبانی نظری مقاله، نظریۀ استعاره های مفهومی است که استعاره را از شگردی بلاغی، به ابزاری برای اندیشیدن ارتقا داده است. در آغاز، مبانی نظریۀ یادشده را بر اساس کلیدواژه های زبانشناسان شناختی بازخوانیکرده ایم و گزارشی از استعارههای مشترک رباعیّات خیّام و طلاسم ابوماضی ارائه دادهایم. آنگاه استعاره ها را براساس مضمون به چهار گروهِ پدیده، به مثابه اسیر است، حیوان به مثابه انسان، است، جهان به مثابه بناست و جهان به مثابه دایره است، تقسیم کرده ایم. سپس، استعار ههای با ویژگی های منفی و استعارههای دو پهلو را بررسی کرده و به تحلیل شناختی هر گروه پرداختهد ایم و ارزش زیباشناسی و شگردهای هنری استعاره ها را در ذیل آن آورده ایم ومشخص کرده ایم که شگردهای مهم خیّام و ابوماضی، به عنوان مبتکر بوطیقای رباعیّات چندپهلو و قصاید فلسفی، در ساختن استعاره ها چیست. مقاله با این نتیجه به پایان می رسد که نگرش های ابوماضی در طلاسم، نشان دهندۀ نوعی بینامتنیّت و بازتاب گفتمان فلسفی خیام است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
comparaitive contemplation of similarity conceptual metaphor in Khayam’s rubaiyat and Aboomazi’s talasem |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Principal question of This paper is comparative pondering metaphors that illustrate the relation and similarity of thoughts rubaiyat and talasem. Theoretically, the study is based on conceptual metaphor theory that raises metaphors from a rhetorical technique to an instrument for thought and cognizance. At first the paper re-conceptualizes the foregoing theory based on key terms of cognitive linguists. then have presented the metaphors that are the same for rubaiyat and talasem. It also conceptually divides the metaphors into four groups:1)created similar of obliged captive; 2)animal similar of human; 3) world similar of building; 4) world similar of circle. Then it investigates negative metaphors and ambiguous metaphors and analyzes them cognitively. Similarly, it presents the artistic techniques related to metaphors and specifies what the poets’ techniques are in producing these metaphors. The paper ends with this conclusion that outlooks Aboomazi in talasem indicatives intertextuylity and reflexe of Khayam’s philosophical discourses |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید محمد استوار نامقی | seyed mohammad ostovar namaghi دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcl.uk.ac.ir/article_1596_257.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/580/article-580-334955.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|