این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۸

عنوان فارسی تحلیل مدل پیامدهای جو اخلاقی سازمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه: یکی از عوامل اصلی شکل‌دهی روابط درون‌سازمانی، جو اخلاقی است. جو اخلاقی شامل الگوهایی است که رفتار کارکنان را هدایت می‌کند و خصوصیات اخلاقی هر سازمان را نشان می‌دهد. پژوهش حاضر با طراحی و آزمون مدلی از رابطه جو اخلاقی با رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید در محیط کار با میانجیگری تعهد سازمانی در کارکنان یک شرکت صنعتی انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در استان خوزستان که 842 نفر بوده و از میان آن‌ها 210 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب‌شده و به پرسشنامه‌های جو اخلاقی، رفتارهای شهروندی سازمانی تعهد سازمانی، اشتیاق شغلی و رفتار ضد تولید پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل فرضی روابط بین متغیرها با داده‌ها برازش دارد. ضرایب مسیر نشان داد که جو اخلاقی سازمان هم به‌طور مستقیم و هم به‌طور غیرمستقیم از طریق تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید در محیط کار تأثیر می‌گذارد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که جو اخلاقی ابتدا باعث تقویت تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی می‌شود و سپس موجبات تقویت رفتار شهروندی سازمانی و تضعیف رفتار ضد تولید را فراهم می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analyzing the Model of Consequences of Organizational Ethics Climate
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the main factors for making internal organization is the ethics climate which include pattern that guide employees behavior and show the moral characteristic of each organization. This study aims to investigate the relationship between organizational ethics climate and organizational outcomes that is mediated by organizational commitment and job engagement. Method: this study is a descriptive-correlation research. Population of study includes all employees of an industrial company in Khuzestan province (N=842). Among all population, 210 subjects were selected randomly. Research tools include the ethical climate scale, organizational commitment scale, job engagement scale, Organizational Citizenship Behavior scale, Counterproductive work behavior scale. Data were analyzed by Pearson coefficient and structural equation. Results: Results showed that ethical climate had a positive direct effect on organizational commitment, job engagement and organizational citizenship behavior, and a negative direct effect on counterproductive behavior. Conclusion: Findings also indicated that organizational commitment and job engagement mediated the relations between ethical climate with organizational citizenship behaviors and counterproductive work behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید اسماعیل هاشمی | seyed esmaeil
گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

زینب مرضایی |


کیومرث بشلیده |
گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

عبدالزهرا نعامی |
گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات