|
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اخلاق حرفهای مدیران آموزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: وجود اخلاق حرفهای در مدیران آموزشی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی اخلاق حرفهای مدیران آموزشی میباشد. روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی (کیفی/کمی) صورت گرفته است. جامعه پژوهشی در بخش کیفی عبارت است از کلیه اساتید و دانشجویان گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزادکرمانشاه که از میان آنها 13دانشجوی ترم دوم در مقطع دکترا و7 نفر از اساتید بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه بود که نمونهای به تعداد 375 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از آن جامعه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل اطلاعات ازآزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت استفاده گردید. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که اخلاق حرفهای دارای هشت مؤلفه اساسی میباشد که عبارتانداز: اخلاق عدالت محوری، اخلاق حمایت محوری، اخلاق فکری، اخلاق فایده محوری، اخلاق آموزشی، اخلاق ارتقاء سازمانی، اخلاق وظیفه محوری و در نهایت اخلاق حقوق محوری است. همچنین یافتهها نشان داد اخلاق حرفهای مدیران آموزشی کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی میشود. اما بین وضعیت موجود اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب آن فاصله وجود دارد. (05/0 p<). نتیجهگیری: رعایت اخلاق حرفهای مدیران آموزشی در سازمان، امری لازم و ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلند مدت سازمان را تضمین کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، اخلاق حرفهای، مدیران آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Professional Ethics of Educational Principals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Professional Ethics among educational principals causes transcendence and proliferation growth of country's education. The present study tries to analyze and identify the professional ethics condition of educational principals. Method: This study has conducted by using synthetic approach (qualitative/quantitative). The population in quality part includes all the professors and students of educational management of Islamic Azad University of Kermanshah and in the quantity part; the population includes all the teachers of elementary grade of Kermanshah. The subjects are 375 that have selected by random sampling. KMO and Bartlett of sphericity tests were used for analyzing the data. Results: The results showed that professional Ethics has 8 components such as: justice- centered conduct, supporting – centered conduct, thinking conduct, profit – centered conduct, educational conduct, organizational improvement conduct, task – centered conduct and finally right – centered conduct. Also, results in this survey indicate that professional conduct of educational principals analyzes a little above the level of average but there is a gap between existing professional conduct and its desirable condition (p< 0< 05). Conclusion: Professional ethics of educational principals in organization is necessary so that organization doesn’t conflict the society and in the other hand, by making logical and rational decisions guarantees organization's long-term interests. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethics, Professional Ethics, Educational Principals |
|
نویسندگان مقاله |
فرانک موسوی |
امیر وشنی |
فرهاد حیدری |
نوشین محمدی |
فرشاد سلیمانی |
محمد قیصرزاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-347-14&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334913.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|