این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۱۲
عنوان فارسی
بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
بهزیستی اجتماعی به عملکرد فرد در جامعه و کیفیت روابط با دیگران میپردازد و توجه برنامه درسی مدارس به آن حائز اهمیت است. ازاینرو هدف پژوهش پیش رو تحلیل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی است. روش پژوهش، تحلیل محتوا، دامنه پژوهش سه جلد کتاب درسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به مؤلفههای بهزیستی اجتماعی کیز بود. براساس نظریه کیز، بهزیستی اجتماعی شامل پنج مؤلفۀ انسجام، همبستگی، پذیرش، مشارکت و شکوفایی است که پس از مشخصکردن واحد تحلیل، فراوانی هر مؤلفه در کتابهای مورد نظر محاسبه و با روش آنتروپی شانون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بهصورتی که پس از بهنجارکردن فراوانی مؤلفهها، مقدار بار اطلاعاتی را محاسبهکرده و درنهایت ضریب اهمیت بهدست آمده است. یافتههای پژوهش حاکی از این بود که در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انسجام، پذیرش و مشارکت و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه همبستگی و شکوفایی است. با وجود این میتوان گفت توزیع مؤلفههای بهزیستی اجتماعی در کتابهای یادشده تاحدودی متعادل و متوازن است اما باتوجه به نقش اساسی آموزشوپرورش در پیشرفت جامعه و توسعه بهزیستی اجتماعی پیشنهاد میشود که ضمن بازنگری برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه به مؤلفههایی که کمتر پرداخته شده است توجه بیشتری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی اجتماعی، تحلیل محتوا، دوره اول متوسطه، کیز، مطالعات اجتماعی
عنوان انگلیسی
A Content Analysis of Social Studies Textbooks for Junior High School Based on the Social Welfare Theory
چکیده انگلیسی مقاله
The theory of Social Welfare deals with the individuals’ behavior within the society and the quality of their relationships. It is of much importance for the school curriculum to incorporate such behaviors in its textbooks. In order to assess the extent to which such incorporation has been achieved within the Social Studies textbooks for junior high school, three of these books were content analyzed using a checklist constructed based on the said theory. As such, it defines Social Welfare as having five constituents, namely cohesion, solidarity, reception, cooperation, and actualization, the frequency of which was counted and then analyzed in terms of level of importance. The findings are indicative of high level of importance associated with cohesion, reception, and cooperation, leaving the other two components as low in significance. Nevertheless, it can be said the distribution of the components in the reviewed textbook is to an extent moderate and balanced, yet a review of the content and an increase in the coverage of less covered components is in order.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social welfare, content analysis, junior high school, social studies
نویسندگان مقاله
جابر افتخاری | J. Eftekhaari
فهیمه مسلمی | F. Moslemi
حجت افتخاری | H. Eftekhaari
سید عبدالوهاب سماوی | S. A. Samaavi
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات