این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۶۷-۸۴
عنوان فارسی
طرح تربیتی «مراقبت پدرانه» در مدرسه: ماهیت و مفاهیم زیرساز
چکیده فارسی مقاله
در نهاد مراقبت پدرانه، فردی برای مراقبت و پیگیری امور عدهای از دانشآموزان در مدرسه در نظر گرفته میشود. این نهاد ابتدا در مدارس کلیسا به وجود آمد و در ادامه دچار تحولاتی شد. با بررسی ریشههای تاریخی و تحلیل مفهوم «مراقبت پدرانه»، مفاهیم «قیمیت»، «اصلاحگری اجتماعی-اخلاقی»، «اقتدار، کنترل و مراقبت»، «نگاه کلگرایانه به فرد و تربیت»، «رستگاری-محوری و خیرخواهی»، «فردینگری (شخصیسازی)» و «عشق و نوعدوستی» به منزلۀ مفاهیم زیرساز این طرح تعیین شدهاند. با دستهبندی رویکردهای موجود مراقبت پدرانه به سه ویراست «مراقبت پدرانه برای کنترل و انضباط»، «مراقبت پدرانه برای رفع ناهنجاریهای فردی و جمعی» و «مراقبت پدرانه برای پیشرفت تحصیلی» و بررسی مفاهیم زیرساز هرکدام، ویراست «مراقب پدرانه انسانی» پیشنهاد شده است. همچنین با توجه به مفاهیم استخراج شده تهدیدها و فرصتهای این طرح استخراج شد. در بخش تهدیدها به «اقتدار صوری و کنترل بیرونی»، «قدرت پنهان شده در نقاب شبانی و اصلاحگری»، «پرورش خویشتن رام و کاذب» و «جایگزینی تربیت با تلقین و عادت» و در بخش فرصتها به «ورود اخلاق و خیرخواهی به مدرسه»، «جامعیت نگاه در نگریستن به شاگرد و تربیت»، «شخصیسازی آموزش و عبور از آموزش تودهوار» و «دمیده شدن نسیم عشق در فضای مدرسه» اشاره شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مراقبت پدرانه، مسیحیت، مدرسه، مفاهیم زیرساز
عنوان انگلیسی
Pastoral Care at Schools: An Educational Plan, its Nature and Underpinning Concepts
چکیده انگلیسی مقاله
Pastoral care is a concept that was initially used among Christians and in their Church-dependent schools wherein the care of a group of students was given to an individual as their guardian who looked after their moral and social wellbeing. As such, three approaches to such guardianship have developed: one emphasizing discipline and control, the other focusing on eliminating personal and group abnormalities, while the third looks after the academic advancement of the pupils. Perusing through the underpinning concepts of these approaches, a fourth approach was developed and herein suggested: Humanitarian Pastoral Care. Recognizing both its advantages and threats, it is aimed at spreading of morality and benevolence, as well as a holistic look at both the student and education, individualization of teaching, and a breeze of love throughout school atmosphere.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
pastoral care, Christianity, school, underpinning concepts
نویسندگان مقاله
محمد قربانعلی | M. GhorbaanAli
شهین ایروانی | S. Iravaani
نرگس سادات سجادیه | N. S. Sajjaadiyeh
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3904-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات