این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۴۹-۶۶

عنوان فارسی شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح از دیدگاه صاحب نظران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح بود. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بود که برای پاسخ دادن به سؤالات پژوهش و متناسب با ماهیت موضوع پژوهش، از میان روشهای متفاوت کیفی، روشهای کتابخانه‌­ای و نظریه داده‌­بنیاد انتخاب شد. ابزارهای گردآوری­ داده­‌ها­ اسناد، منابع مکتوب و مصاحبه‌های نیمه‌­ساختاریافته بودند. شرکت­‌کنندگان در پژوهش اساتید دانشگاه، فعالان حوزه آموزش صلح و نیز معلمان دوره متوسطه اول شهر تهران بودند. پژوهشگر با انجام دادن پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تجزیه و تحلیل داده­‌های کیفی در نسخه کلاسیک نظریه داده­‌بنیاد از طریق کدگذاری و در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری یا نظری و کدگذاری  انتخابی، انجام شد. برای اطمینان از روایی پژوهش نیز از روش بازبینی اعضا و بررسی همکاران پژوهشی استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مهم‌­ترین ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح در دو مضمون اصلی طبقه­‌بندی شد که شامل باورهای بنیادی در زمینۀ صلح و ویژگیهای شخصیتی  است. بر این اساس، معلمانی که سواد صلح داشته باشند باید به دیگران، محیط زیست، طبیعت و زیبایی احترام بگذارند، اعتقاد درونی به صلح داشته باشند و برای برقراری صلح پایدار تلاش کنند. این گروه از معلمان باید تلاش کنند تا مهارتهای لازم را برای توسعه سواد صلح در اختیار دانش‌­آموزان قراردهند. معلمی که سواد صلح دارد باید انتقادپذیر باشد و در عین حال مهارتهای کافی برای نقد منصفانه و واقعی کسب کند و از گفتگو و مذاکره به‌­مثابه ابزاری برای تعامل و حل مشکلات اساسی بهره بگیرد و دانش‌­آموزان را برای استفاده مناسب از این ابزار ترغیب کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد صلح، معلمان، نظریه داده بنیاد، ویژگیها

عنوان انگلیسی Experts’ View on Characteristics of Peace Literate Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
To determine the characteristics of peace literate teachers from the experts’ perspective, a number of university professors, peace education activists, and high school teachers were interviewed. The interviews were semi-structured and the number of the interviewees reached 15 by the time a theoretical saturation was obtained. The collected data were coded and analyzed. To ascertain the validity of the findings, all aspects of the study were reexamined. The most important characteristics of peace literate teachers can be categorized in two: basic beliefs on peace, and personality characteristics. According to these experts, a peace literate teacher believes in peace and actively pursues it, while respecting others, the environment, the nature, and the beauty therein. They are also receptive to criticism while being able to critically evaluate situations and help students to do the same.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله peace literacy, teachers, grounded theory, characteristics

نویسندگان مقاله زهره طهماسبی | Z. Tahmaasbi


کورش فتحی واجارگاه | K. Fathi Vaajaargaah


باقر انصاری | B. Ansaari


اسداله عباسی | A. Abbaasi



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-4371-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات