این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۲۳-۴۸
عنوان فارسی
شناسایی مؤلفه های فرهنگ یادگیری دانش آموزان (رویکردی سنتزپژوهی)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای فرهنگ یادگیری دانشآموزان و به منظور تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین و ارائه چارچوبی جامع از فرهنگ یادگیری با بهکارگیری روش سنتزپژوهی (الگوی شش مرحلهای روبرتس) انجام شده است. قلمرو مطالعاتی شامل همه پژوهشهای علمی معتبر در زمینه فرهنگ یادگیری دانشآموزان بود که تا سال 1398 (2019) در پایگاههای علمی معتبر منتشر شدهاند. معیارهای ورود و خروج پژوهشها به روند تحلیل، بهکارگیری روشهای کمی و کیفی معتبر، پژوهش روی جامعه دانشآموزی، معتبر بودن مجلات و کفایت اطلاعات ارائه شده بود. در پژوهش حاضر از میان مطالعات شناسایی شده از طریق جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی تعداد 13 پژوهش براساس معیارهای ورود و خروج برای تحلیل نهایی انتخاب شده است. به منظور گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشها از فرم کاربرگ طراحی شدۀ پژوهشگران استفاده شده است. یافتههای مطالعات منتخب در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و برای کنترل اعتبار کدهای تنظیم شده و صحت یافتهها از روش مرور همتایان استفاده شده است و برای اطمینان از نحوه کدگذاری از یک ارزیاب بیرونی برای کدگذاری مجدد یافتهها استفاده شده است. میزان توافق میان کدگذاران با استفاده از ضریب کاپای کوهن 0/81 محاسبه شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، فرهنگ یادگیری دانشآموزان در 8 کد گزینشی، 31 کد محوری و 230 کد باز طبقهبندی شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، مؤلفههای فرهنگ یادگیری دانشآموزان شامل نظارت بر یادگیری، فعالیتهای یادگیری دانشآموزان، دیدگاههای آموزشی معلم، مدیریت کلاس، نگرش دانشآموزان، محیط یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتارهای آموزشی و یادگیری دانشآموزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ یادگیری دانش آموزان، سنتزپژوهی، مؤلفه های فرهنگ یادگیری
عنوان انگلیسی
Students’ Culture of Learning and its Constituents
چکیده انگلیسی مقاله
To portray the overall culture of learning among Iranian students through identification of its components and suggesting a framework, the findings of all previous research, conducted prior to 2019, are synthesized through Roberts’ model herein. Based on the quality of the research, 13 reports were selected and their findings categorized. To validate the categorization, the categories were peer reviewed and externally evaluated. Data analyses yielded a high measure of agreement among reviewers (0.81). The main components of the Iranian students’ culture of learning are identified as the following: learning supervision, learning activities, teacher’s instructional perspective, classroom management, students’ attitude, learning environment, students’ social interactions, and students’ learning habits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
students’ learning culture, cultural components, synthesis
نویسندگان مقاله
نیلوفر فرج پور | N. Farajpoor
هادی پورشافعی | H. PoorShaafe’i
محمد اکبری بورنگ | M. AkbariBoorang
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2946-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات