این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۳۴

عنوان فارسی مهمترین عوامل ایجاد‌کننده‌ شکاف راهبردی در کتابخانه‌های عمومی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش شناسایی مهمترین عوامل ایجاد‌کننده‌ شکاف راهبردی در کتابخانه‌های عمومی ایران است. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کیفی-کمی و جهت‌گیری اکتشافی انجام شده است. در این پژوهش، از پرسشنامه‌ محقق‌ساخته که برای بررسی دیدگاه‌های مدیران کتابخانه‌های عمومی کل کشور طراحی شده، استفاده شده است. جامعه‌ آماری پژوهش در بخش کیفی از 20 نفر از خبرگان مدیریت راهبردی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی و جامعه‌ آماری پژوهش در بخش کمی، از 31 نفر از مدیرکل‌های کتابخانه‌های عمومی ایران تشکیل شده است که به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت تأیید عوامل و فاکتورهای استخراج‌شده، از روش تحلیل عاملی تأییدی (مرتبه‌ اول) و از آزمون تی (t) تک‌ نمونه‌ای جهت بررسی میانگین وضعیت مطلوب در عوامل مرتبط با فرآیندهای مدیریت راهبردی استفاده شد. همچنین از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس (SPSS) و نرم‌افزار اموس (AMOS) استفاده شده است. یافته‌ها: با توجه به میانگین‌های به دست آمده، مهمترین عوامل ایجاد‌کننده‌ شکاف راهبردی در کتابخانه‌های عمومی ایران، عدم توجه به عواملی همچون رشد و تعالی فرهنگ سازمان، عوامل سیاسی، قانونی و دولتی و پیش‌بینی اثرات آن‌ها، عدم نظارت و اعمال کنترل به وسیله مدیران، عدم استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، عدم حمایت راهبردها از محصولات فرهنگی خاص جامعه، عدم برخورداری راهبردها از چارچوب یکپارچه و منسجم، عدم توجه به تقسیم‌بندی کاربران در کتابخانه‌ عمومی بر اساس نیازها، عدم توجه به ارتقای سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری پیشرفته هستند. نتیجه‌گیری: ارزیابی و تحلیل شکاف راهبردی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند ما را از اشتباهات و مسائل پیش‌رو آگاه کند. همچنین، اطلاعات ضروری برای تصمیم‌گیری اثربخش و تخصیص مؤثر منابع که یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های مدیریت است را فراهم سازد. لازم است مدیران ارشد با توجه بیشتر به نیازهای جامعه، تدابیر متفاوت‌تری در حوزه‌ مدیریت راهبردی خصوصاً در فرآیند تدوین راهبردها داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه ها &،quot،تدوین راهبرد&،quot،،&،quot،تحلیل شکاف&،quot،،&،quot،کتابخانه‌های عمومی ایران&،quot،،&،quot،مدیریت راهبردی&،quot،،

عنوان انگلیسی The Most Important Factors Creating a Strategic Gap in Iran's Public Libraries
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research is to identify the most important factors creating strategic gaps in public libraries in Iran. Methodology: This applied research was conducted using a qualitative-quantitative approach with an exploratory orientation. A researcher-made questionnaire, designed to examine the perspectives of public library managers throughout the country, was used. The research sample consisted of 20 experts in strategic management and information science for the qualitative section, and 31 general managers of public libraries in Iran for the quantitative section. The sample was selected using a purposive method. To validate the extracted factors, confirmatory factor analysis (first-order) and one-sample t-test were used to examine the mean status of factors related to strategic management processes. SPSS 25 and AMOS software were used for data analysis. Findings: The factors creating the largest strategic gaps in public libraries in Iran include lack of attention to factors such as organizational culture growth and excellence, political, legal, and governmental factors and their predicted effects, lack of supervision and control by managers, non-use of specialized software, lack of support from strategies for specific cultural products of society, lack of a unified and cohesive framework for strategies, lack of attention to user segmentation in public libraries based on needs, and neglecting the upgrading of information systems and advanced technology. Based on the overall results, it can be concluded that all these factors require revision as they are not in a desirable state. Conclusion: The evaluation and analysis of strategic gaps in public libraries can help us become aware of mistakes as well as future issues, and assist us in timely corrections to the library's path. It also provides essential information for effective decision-making and resource allocation, which is one of the key activities in management. Corrective actions should be carried out within a suitable timeframe and on a continuous basis. Continuous and timely evaluation enables library managers to obtain the necessary information for implementing a successful strategic management system in the library. Senior managers need to have different measures in strategic management, especially in the process of formulating and implementing strategies, taking into account the needs of the community. It can be said that strategic planning is the most accepted management method in public libraries, and achieving this requires examining the set of factors related to the planning process, creating a suitable environment within the organization, and making decisions based on proper guidelines. The process of strategic management in the library should be simple and clear. Managers should assign various tasks to employees and organize different gatherings in the library. The strategic management process should encourage and strengthen creativity and innovation in the library. Library managers must understand the strategies and be committed to its implementation and express the desired strategy in one sentence.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه ها &,quot,تدوین راهبرد&,quot,,&,quot,تحلیل شکاف&,quot,,&,quot,کتابخانه‌های عمومی ایران&,quot,,&,quot,مدیریت راهبردی&,quot

نویسندگان مقاله مریم کهزادی طهنه |
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

عاطفه زارعی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد همدان، ،دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

فخرالدین معروفی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، کردستان، ایران

بهروز بیات |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد همدان دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_183563_a77a5ffb0a9e9989d6ffc01be52e4aaf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات