این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۳۷-۷۰

عنوان فارسی بررسی نقش تفاوت‌های فردی در مهارت نگارش انگلیسی زبان‌آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق کنونی آزمون مدل نقش مجموعه‌ای از متغیرهای تفاوت‌های فردی شناختی (حافظه‌کاری و استعداد فراگیری زبان) و انگیزشی (اهداف فراگیری زبان، عقاید خوداتکایی و راهبردهای خودتنظیمی) در مهارت نگارش و یافتن تفاوت‌های احتمالی در کیفیت نگارش و فرایند نوشتار فراگیران ایرانی بود. شرکت‌کنندگان تحقیق کنونی 125 نفر دانشجوی سطح کارشناسی رشته‌های آموزش زبان و ادبیات انگلیسی از سه دانشگاه دولتی ایران بودند که به مجموعه‌ای از پرسش‌نامه‌ها و آزمون‌ها در طول یک‌سال تحصیلی پاسخ دادند. برای ارزیابی داده‌ها از روش‌های تحلیل مسیر و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. به علت برخی مسائل همچون کوچک بودن نمونه آماری و ماهیت خاص داده‌های جمع‌آوری شده مدل موردنظر شاخص بر ارزش مناسبی ارایه نداد. با این وجود، مشخص شد که متغیرهای شناختی در مقایسه با متغیرهای انگیزشی همبستگی بیشتری با مهارت نگارش زبان‌آموزان ایرانی داشتتند. به طور خاص، متغیر استعداد فراگیری زبان از بیشترین توان برای پیش‌بینی مهارت نگارش برخوردار بود و فراگیران که از سطوح مختلفی از این توانایی برخوردار بودند با هم در کیفیت نگارش و راهبردهای استفاده شده در فرایند نگارش متفاوت بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفاوت‌های فردی شناختی و انگیزشی، مهارت نگارش، تحلیل مسیر،

عنوان انگلیسی An Empirical Examination of the Association between Individual Differences Variables and Writing Performance of Iranian EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله The present study was designed to initially test a model of the role of a set of cognitive (namely, aptitude and working memory) and motivational (namely, language learning goals, self-efficacy beliefs and self-regulation strategy use) individual differences variables in writing performance of a group of Iranian undergraduate EFL learners and, subsequently, to identify the possible differences in the writing quality and composing behavior of learners with different individual characteristics. A convenient sample of 125 BA level students of English Language Teaching and Literature from three state universities in Iran took part in the study. As for the data collection procedure, these participants, in various time intervals, wrote an argumentative essay, responded to the composing process scale, completed the aptitude and working memory measures and filled in the questionnaires exploring their motivational propensities, self-efficacy beliefs and self-regulatory strategy use in writing. The collected data were analyzed by using Path Analysis and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Due to some problems like small sample size and idiosyncratic nature of the data, the model did not give satisfactory fit indexes. However, it was found that cognitive variables were more strongly correlated with the writing competence of the learners than the motivational ones. More specifically, the construct of foreign language aptitude had the highest potential to account for the writing competence of the learners and the learners having different levels of this construct were different from each other in terms of writing quality and composing processes employed while writing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید ملاحی |
ph.d student of tefl at hakim sabzevari university former tarbyat-moalleme sabzevar
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

سیدمحمدرضا امیریان | seyyed mohammadreza
hakim sabzevari university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

غلامرضا زارعیان |
hakim sabzevari university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

سیدمحمدرضا عادل | seyyed mohammadreza
hakim sabzevari university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3957_c8322984f322ef99e7acdcc9fe4fde38.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/517/article-517-334059.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات