اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۷۰-۱۷۷

عنوان فارسی ارائه الگوی خط مشی بازاریابی اخلاقی در تصمیم گیری رفتار مشتریان در بازارهای صنعتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق می­بایست در تمام تصمیمات بازاریابی به صورت کاملا باز و شفاف مورد توجه قرار­گیرد. این پژوهش درصدد بوده است که موضوع خط­مشی بازاریابی اخلاقی در تصمیم­گیری رفتار مشتریان ­را مطالعه کرده و نحوه اثرگذاری بازاریابی اخلاقی بر رفتار خرید مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار دهد.
روش: محقق بمنظور شناخت مؤلفه‌های الگوی خط­مشی تصمیم­گیری خرید مشتریان با تکیه بر مولفه اخلاق در بازارهای صنعتی از رویکرد ترکیبی استفاده نموده است. در بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری تامین­کنندگان و افرادی که در فرآیند فروش و یا خرید لوازم تاسیساتی و صنعتی مشارکت دارند، در نظر گرفته شد که با روش نمونه­گیری هدفمند 14 نفر از آنها تا اشباع نظری مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. تحلیل داده ها با کدگذاری انجام شد. در بخش کمی روش توصیفی همبستگی بود. جامعه­ آماری مشتریان محصولات صنعتی بودند که از میان آنها 320 مشتری با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق­ساز بخش کیفی بود.  برای تحلیل از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد.  
یافته: در بخش کیفی در نهایت 100کد باز استخراج که در 6 مقوله اصلی و 28 بعد فرعی ارائه شد. در بخش کمی نتایج نشانگر این بود که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجه­ گیری: در بازار های صنعتی رعایت اخلاق کسب وکار نقش مهمی در ایجاد نگرش مثبت به برند صنعتی دارد و این موضوع می­بایست توسط مدیران صنعتی رعایت گردد. همچنین اخلاق در فرایند تصمیم­گیری خرید نقش کلیدی و تاثیرگذار در انتخاب برندهای صنعتی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی اخلاقی، بازارهای صنعتی، خط مشی، تصمیم گیری خرید

عنوان انگلیسی Presenting an Ethical Marketing Policy Model in Deciding Customer Behavior in Industrial Markets
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Ethics should be considered in all marketing decisions in a completely open and transparent manner. This research has tried to study the issue of ethical marketing policy in the decision-making of customers' behavior and to examine the effect of ethical marketing on consumers' buying behavior.
Method: The researcher has used a hybrid approach in order to understand the components of the customer's purchasing decision policy model based on the ethical component in industrial markets. In the qualitative part, the Foundation's data approach was used. The statistical population of suppliers and people who participate in the process of selling or buying utility and industrial equipment was considered, and 14 of them were semi-structured interviews with the purposeful sampling method until theoretical saturation. Data analysis was done by coding. In the quantitative part, the descriptive method was correlation. The statistical population was the customers of industrial products, from which 320 customers were selected using the available method. The instrument of the researcher's questionnaire was the qualitative part. Structural equation method and PLS software were used for analysis.
Results: In the qualitative section, finally, 100 open codes were extracted, which were presented in 6 main categories and 28 sub-dimensions. In the quantitative part, the results showed that the research model has a good fit.
Conclusion: In industrial markets, compliance with business ethics plays an important role in creating a positive attitude towards the industrial brand, and this issue should be observed by industrial managers. Also, ethics plays a key and influential role in the decision-making process of purchasing industrial brands.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical Marketing, Industrial Markets, Policy, Purchase Decision

نویسندگان مقاله سیده هانیه میرکیائی تمی جانی | S.H Mirkiaei
Ph.D. Student, Dept. of Business Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

حمیدرضا سعیدنیا | H Saeednia
Dept. of Business Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

زهرا علی پور درویش | Z Alipoor Darvish
Dept. of Business Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2812-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات