اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۱۲-۱۲۴

عنوان فارسی الگوی مشروعیت بخشی با تاکید بر مولفه‌های رفتار اخلاقی نیروی انسانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هدف تدوین ارزش­های اخلاقی در سازمان بروز رفتاراخلاقی کارکنان سازمانی است؛ بروز رفتاراخلاقی زمـانی صـورت مـی­پـذیرد کـه ارزش­های تعریف­شده بتوانند موانع رفتاراخلاقی در سازمان را از بین ببرند. بنابراین هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی مشروعیت­بخشی با تاکید بر مولفه­های رفتاراخلاقی نیروی انسانی(مدیران و کارکنان) از دیدگاه ذینفعان است.
روش: در پژوهش حاضر، از روش ترکیبی آمیخته- اکتشافی بهره­گرفته شده است. در بخش کیفی، جامعه آماری خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت نیروی انسانی بودند که تعداد 40 نفر با بهره­گیری از روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختار­یافته بود و داده­ها با روش کدگذاری تحلیل شدند. در بخش­کمی جامعه آماری  مدیران و کارکنان مدیریت­منابع­انسانی بودند که 327 نفر با روش نمونه­گیری­تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه بهره گرفته شد. برای تحلیل و جهت سنجش و برازش مدل­ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار آموس بهره­گرفته شد.
یافته­ ها: یافته­ها را می­توان در دوسـطح رفتـاراخلاقی کارکنان و رفتاراخلاقی مدیران تقسیم­بندی نمـود رفتاراخلاقی مدیران نیز در دو حوزه قابل دسته بندی است که درمجمـوع رفتــاراخلاقی کارکنــان در برگیرنــده 3حــوزه، 11مؤلفــه و 34 زیرمؤلفه و رفتـار اخلاقـی مـدیران در دو حوزه، 7مؤلفه و 30 زیر مؤلفـه قابل طبقه­بندی است. با توجه به آنکه بار عاملی تمامی گویه­ها بالاتر از 3/0 برآورد گردید، مدل تحقیق مورد تأیید گرفت.
نتیجه ­گیری: نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن بود که رویکرد اخلاق وظیفه­محور جهت بررسی اخلاق و رفتاراخلاقی در سازمان­ها از چارچوب تئوریکی مناسبی برخوردار بوده و به درستی می­تواند تبیین­گر رفتاراخلاقی نیروی­انسانی باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش‌های اخلاقی، رفتار اخلاقی،مشروعیت بخشی، اخلاق وظیفه محور، منابع انسانی، ذینفعان

عنوان انگلیسی Legitimation Model with Emphasis on the Components of Ethical Behavior of Human Resources
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The goal of developing ethical values in the organization is to improve the ethical behavior of organizational employees; Ethical behavior occurs when the defined values can remove the obstacles to ethical behavior in the organization. Therefore, the aim of the current research is to present a model of legitimacy with an emphasis on the components of the ethical behavior of human resources (managers and employees) from the point of view of the stakeholders.
Method: In the present study, a mixed-exploratory method was used. In the qualitative part of the statistical community of the research, there were university experts in the field of human resource management, 40 of whom were selected as a sample using the purposeful sampling method. The interview tool was semi-structured and the data was analyzed by coding method. In the quantitative part of the statistical population, there were managers and employees of human resources management, and 327 people were selected as a sample by random sampling. A questionnaire was used to collect information. Confirmatory factor analysis method and Amos software were used to analyze and measure and fit the models.
Results: The findings of the present research can be divided into the two levels of ethical behavior of employees and ethical behavior of managers. The type of ethical behavior of managers can also be classified into two areas, which includes the ethical behavior of employees in 3 areas, 11 components and 34 sub-components. Ethical behavior of managers can be classified in two areas, 7 components and 30 sub-components. The factor loading of the items was calculated and considering that the factor loading of all the items was estimated to be higher than 0.3, the research model was approved.
Conclusion: The results of this study indicated that the task-oriented ethics approach for examining ethics and ethical behavior in organizations has a suitable theoretical framework and can correctly explain the ethical behavior of human resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral Values, Moral Behavior, Legitimacy, Duty-oriented Ethics, Human Resources, Stakeholders

نویسندگان مقاله میر علی سید نقوی | M Seyyed Naghavi
. Dept. of Public Administration, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

وجه الله قربانی | V Ghorbanzadeh
Dept. of Public Administration, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

علیرضا کوشکی جهرمی | A Koshki Jahromi
Dept. of Public Administration, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

نغمه غفوری بجستانی | N Ghafouri Bajestani
2. Ph.D. Student of Public Administration-Human Resource Management, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2942-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات