اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۰۲-۱۱۱

عنوان فارسی تبیین رویکردهای اخلاق جنسی و نقد دلالتهای هر یک بر اساس آموزه های تربیتی اسلام
چکیده فارسی مقاله
زمینه: یکی از تغییرات مهم و مسئله­ساز در طول زندگی انسان، رشد غریزه جنسی می­باشد. انسان تحت تاثیر این غریزه، رفتارهایی از خود نشان داده که گاه مورد پسند اجتماع و مطابق با اخلاق و گاه متناقض با آن می­باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تبیین رویکردهای اخلاق جنسی و نقد دلالتهای هر یک بر اساس آموزه­های تربیتی اسلام می­باشد.
نتیجه­ گیری: رویکردها­ی اخلاق جنسی به سه دسته افراطی، تفریطی و اعتدالی تقسیم می­شوند. رویکرد تفریطی دلالت بر رهبانیت داشته و رویکرد افراطی دلالت بر نفی ازدواج و تشکیل خانواده، ترویج همجنسگرایی، جلوگیری از تولیدمثل و انجام سقط جنین و توجه به لذت­های جسمانی دارد و رویکرد اعتدالی بر رعایت اعتدال در غریزه جنسی دلالت می­نماید. آموزه­های اسلامی در توجه به غریزه جنسی، افراط و تفریط را نفی نموده و به تربیت این حوزه تأکید دارد؛ یعنی بایستی با نگاهی معتدلانه از سرکوب و یا رهایی بی­قید و شرط مسائل جنسی پرهیز نموده و متربی با نقش و هویت جنسی خود آشنا شده و برای ازدواج و تشکیل خانواده آمادگی روحی و روانی پیدا کند و آن­را راهی برای رسیدن بهتر به قرب­ الهی بداند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق جنسی، تربیت جنسی، رویکردهای اخلاق جنسی، آموزه‌های تربیتی اسلام

عنوان انگلیسی Explaining the Approaches to Sexual Ethics and Criticizing the Implications of each one based on Islamic Educational Teachings
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the important and problematic changes during human life is the development of sexual instinct. Under the influence of this instinct, humans have shown behaviors that are sometimes acceptable to the society and in accordance with morality, and sometimes contradictory to it. Therefore, the aim of the current research is to explain the approaches to sexual ethics and criticize the implications of each one based on Islamic educational teachings.
Conclusion: Approaches to sexual ethics are divided into three categories: extreme, excessive and moderate. The abstruse approach implies monasticism, and the extreme approach implies the negation of marriage and family formation, promoting homosexuality, preventing reproduction and abortion, and paying attention to physical pleasures, and the moderate approach implies observing moderation in the sexual instinct. In regard to the sexual instinct, Islamic teachings reject excesses and emphasize the education of this area; It means that with a moderate view, one should avoid repression or unconditional liberation of sexual issues, and the teacher should become familiar with his/her sexual role and identity and be mentally and psychologically prepared for marriage and family formation. and consider it as a way to get closer to God.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sexual Ethics, Sexual Education, Approaches to Sexual Ethics, Educational Teachings of Islam

نویسندگان مقاله میترا زارعی | M Zaree
M.A. Graduated, History & Philosophy of Education, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

فرامرز محمدی پویا | F Muhammadi Pouya
2. Dept of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2971-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات