این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۴، شماره ۱۸۲، صفحات ۵۱-۶۱
عنوان فارسی
تأثیر تلفیق فناوری کمکی در برنامه درسی زبان انگلیسی بر ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی دانشآموزان با آسیبها ی جسمی - حرکتی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: یکی از راهبردهایی که می تواند به فرا گیرسازی نظام آموزش و پرورش ویژه کمک کند، یکپارچگی و تلفیق
فناوری در برنامه درسی این دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تلفیق فناوری کمکی در برنامه درسی
زبان انگلیسی بر ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی دانش آموزان با آسیب های جسمی- حرکتی انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل دانش آموزان
پسر با آسیب های جسمی- حرکتی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 24 نفر از دانش آموزان
با آسیب جسمی- حرکتی پایه هفتم متوسطه اول مجتمع امام علی )ع( شهر تهران انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت
تصادفی در قالب گروه های آزمایشی ) 12 نفری( و گواه ) 12 نفری( قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش
تحصیلی هارتر ) 1981 ( استفاده شد. گروه گواه به شیوه معمول و گروه آزمایشی طی 6 جلسه با استفاده از الگوی آموزشی
غنی شده با فناوری های کمکی ) برخط و آفلاین( درس زبان انگلیسی دوره متوسطه اول را آموزش دیدند. در بخش برخط، از
سکوی آموزش مجازی کوئیا و در بخش آفلاین، از نرم افزار چند رسانه ای محقق ساخته درس زبان انگلیسی استفاده شد. برای
تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت معناداری بین گروه های آزمایشی و گواه در متغیر
انگیزش تحصیلی وجود دارد.
نتیجه گیری: مطابق با نتایج این پژوهش، چنانچه در برنامه درسی از فناوری به صورت هدفمند و هوشمندانه استفاده شود،
نقش مهمی در افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله دانش آموزان با آسیب های جسمی - حرکتی
خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آسیب جسمی - حرکتی، انگیزش تحصیلی، تلفیق فناوری کمکی، زبان انگلیسی
عنوان انگلیسی
The effect of integrating assistive technology in the English language curriculum in improving the level of academic motivation of students with physical-motor disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and purpose: One of the strategies that can help the inclusiveness of the special education
system is the integration and integration of technology in the curriculum for these people. The purpose of
the present study was the effect of integrating assistive technology in the English language curriculum in
improving the level of academic motivation of students with physical-motor disabilities.
Methods: The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group.
The statistical population of the research included male students with physical-motor disabilities in Tehran.
The purposeful sampling method was available,24 students with physical-motor disabilities in the seventh
grade of the first secondary school of Imam Ali(AS)complex in Tehran were selected and then the selected
sample was randomly selected in the form Experimental and control groups were included. Abdokhodaei's
educational achievement motivation questionnaire (1987) was used to collect data.The experimental group
was taught the English language course of the first secondary course during using the educational model
enriched with auxiliary technologies (online and offline) during six sessions,and the control group was taught
in the usual way. In the online section, the Koya virtual learning platform was used,and in the offline section,
the multimedia software developed by the researcher was used for the English language course.Analysis of
covariance method was used to analyze the data.
Results: The findings showed that after adjusting the pre-test scores,there is a significant difference
between the experimental and control groups in the academic achievement motivation variable.
Conclusion: The results of this research,in line with other researches, indicate that if technology is used
in the curriculum in a purposeful and intelligent way,it plays an important role in increasing the motivation of
students with special educational needs,including students with physical-motor disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Academic Motivation, English language, Integrating Assistive Technology, Physical-Motor Injur
نویسندگان مقاله
رحیم مرادی | Rahim Moradi
, Arak University
دانشگاه اراک
روشن احمدی | Roshan Ahmadi
Shahid Rajaee Teacher Training University
دانشگاه شهید رجایی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-55-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
جسمی - حرکتی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات