مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۸۲، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۷

عنوان فارسی بررسی رضایت آموزشی رزیدنت‌های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از برنامه آموزشی دوره دستیاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با‌توجه به حساسیت بیماران در رشته زنان و زایمان و نیاز به بیشترین بازدهی علمی و عملی، بر آن شدیم که میزان رضایت دستیاران دانشگاه علوم پزشکی تهران را در رشته زنان و زایمان از برنامه آموزشی دستیاری بررسی کنیم.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی-توصیفی، دستیاران سال اول تا چهارم رشته زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران (77 دستیار) از چهار بیمارستان آموزشی و درمانی امام خمینی (ره)، شریعتی، محب یاس و آرش با رضایت آگاهانه و با رعایت اصول اخلاقی از فروردین تا مهر ماه سال1402 وارد مطالعه شدند. پرسشنامه محقق ساخته رضایت‌مندی از برنامه‌های آموزشی شامل 62 سوال آنلاین بود و با استفاده از ملاک بین یک تا پنج طبقه‌بندی شد. آمار توصیفی با استفاده از میانه و بازه تغییرات برای متغیر‌های پیوسته (تعداد جراحی و امتیاز رضایت هر بخش، امتیاز کل رضایت) و فراوانی و درصد برای متغیر‌های اسمی(کیفیت رضایت) بر‌اساس سه سطح مناسب و مطلوب، نسبتا مناسب و نامطلوب استفاده شد.
یافته‌ها: رضایت از تعداد جراحی‌های انجام شده و کیفیت آموزشی درمانگاه‌ها، در بیمارستان امام خمینی بالاتر می‌باشد (007/0P=) دستیاران در دو بیمارستان امام خمینی و آرش از آموزش در دو بخش جراحی زنان و پلویک رضایت بالاتری داشتند (018/0P=، 036/0P=) برنامه کنفرانس و مورنینگ‌های آموزشی، در بیمارستان شریعتی میزان رضایت از این حیطه بالاتر گزارش شده است (047/0P=).
نتیجه‌گیری: رضایت دستیاران از وضعیت آموزشی درحیطه‌ها‌ی مختلف، در 5/64% نمونه‌ها‌ی بیمارستان امام خمینی در سطح مناسب و مطلوب، 60% در بیمارستان آرش در سطح نسبتا مناسب و 25% در محب یاس در سطح نامطلوب در نظر گرفته شد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، دستیاران، رضایت، زنان، مامایی.

عنوان انگلیسی Studying the educational satisfaction of obstetrics and gynecology residents of Tehran University of Medical Sciences with the residency training program
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Given the significance of patient care in obstetrics and gynecology, we aimed to assess the satisfaction of Tehran University of Medical Sciences residents with their training program in this field.
Methods: In this cross-sectional descriptive study, 77 obstetrics and gynecology residents from the first to fourth year at Tehran University of Medical Sciences participated with informed consent, adhering to ethical principles, from April to October 2023 across four teaching hospitals: Imam Khomeini, Shariati, Mohib Yas, and Arash.The researcher developed a questionnaire consisting of 62 online questions, including 15 demographic questions and 47 related to satisfaction. Most of the questions are statements with five response options: strongly agree, agree no opinion, disagree, and strongly disagree. Each criterion was assessed and classified on a scale from one to five. The assistants' satisfaction levels were assessed in various areas, yielding an overall score of 47-235. Scores above 70% indicate high satisfaction, 50-69% reflects average satisfaction, and below 50% signifies dissatisfaction. It's important to clarify that the areas include clinics, with specific focus on rotation shifts for assistants in gynecology, oncology, prenatal care, and infertility. Data analysis was conducted using SPSS software, Version 22. Descriptive statistics included the median and range for continuous variables (number of surgeries and satisfaction scores) and frequency and percentage for nominal variables (quality of satisfaction) across three defined levels of desirability: appropriate, relatively appropriate, and unfavorable.
Results: Satisfaction with the number of surgeries and educational quality at Imam Khomeini Hospital was higher than at other hospitals (P=0.07). Significant differences were noted in the gynecology and pelvic surgery departments, with residents at both Imam Khomeini and Arash hospitals reporting greater satisfaction in gynecology (P=0.018) and pelvic surgery (P=0.036). Additionally, regarding the conference program and educational mornings, Shariati Hospital reported a higher level of satisfaction in this area (P=0.47).
Conclusion: The satisfaction scores in various areas indicate that 64.5% of assistants at Imam Khomeini Hospital rated their educational status as appropriate, while 60% at Arash Hospital rated it as relatively good, and 25% at Yas Hospital found it unfavorable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله satisfaction, education, residents, obstetrics ,gynecology.

نویسندگان مقاله مهرو رضایی‌نژاد | Mahroo Rezaieenejad
Maternal, Fetal & Neonatal Research Center, Family Health Research Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

فدیه حق‌اللهی | Fedyeh Haghollahi
Reproductive Health Research Center, Family Health Research Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر، پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

نسیم اشراقی | Nasim Eshraghi
Student Research Committee, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حسین غلامزاده | Hossein Gholamzadeh
Student Research Committee, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مرجان قائمی | Marjan Ghaemi
Reproductive Health Research Center, Family Health Research Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر، پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زینت قنبری | Zinat Ghanbari
Reproductive Health Research Center, Family Health Research Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر، پژوهشکده سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-773&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات