|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۴، صفحات ۱۰۲-۱۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مهارتهای ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال ۱۳۹۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مهارتهای ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که به فرد کمک میکند تا عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان نموده و به اهداف بین فردی دست یابد. این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارتهای ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعهی مورد بررسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آنها 720 نفر به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامهای دو بخشی شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان مورد بررسی و 34 سووال در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرهی سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه برابر با 74/9±49/102 بود. ارتباط معنی داری بین نمرهی میانگین مهارتهای ارتباطی دانشجویان و ترم تحصیلی وجود نداشت (62/0=p). کمترین و بیشترین نمرهی میانگین مهارتهای ارتباطی با 50/9±33/99 و 18/10±25/104 به ترتیب مربوط به رشتههای اتاق عمل و رادیوتراپی بود. نتیجهگیری: سطح توانمندیهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینهی مهارتهای ارتباطی بین فردی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد. انجام پژوهش های مداخله ای به منظور ارتقای مهارتهای ارتباطی توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت ارتباطی بین فردی، دانشجو، دانشگاه، ایران. |
|
عنوان انگلیسی |
A Study of Interpersonal Communication Skills and its Associated Factors among Students of Kurdistan University of Medical Sciences, 2015 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Communication skills are behaviors that help the individual to properly express emotions and their needs and achieve the goals of interpersonal relations. The study was carried out to determine interpersonal communication skills and its associated factors among students of Kurdistan University of Medical Sciences. Materials and Methods: The study was a cross-sectional. The study population were students of Kurdistan University of Medical Sciences that 720 of them were selected and studied. A two-part questionnaire including demographic characteristics and 34questions about interpersonal communication skills was used. The data were analyzed using SPSS 20. Results: The mean score of the students' communication skills was 102.49±9.74. There was no statistically significant difference between the mean communication skills of the students and academic semester (p=0.62).The lowest (99.33±9.5) and the highest (104.25±10.18) mean score of communication skills were related to operating room and radiotherapy students. Conclusion: Capabilities of the Kurdistan University of Medical Sciences in the field of interpersonal communication skills is not good. Intervention studies to enhance communication skills are recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بشری وهابی | boshra vahabi sanandaj سنندج
احمد وهابی | ahmad vahabi sanandaj سنندج
مهناز صیادی | mahnaz sayyadi kermanshah کرمانشاه
دایم روشنی | daem roshani sanandaj سنندج
|
|
نشانی اینترنتی |
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-72-7&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/263/article-263-331431.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|