توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۴، صفحات ۱۰۲-۱۱۲

عنوان فارسی بررسی مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مهارت­های ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که به فرد کمک می­کند تا عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان نموده و به اهداف بین فردی دست یابد. این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه­ی مورد بررسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آن­ها 720 نفر به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه­ای دو بخشی شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان مورد بررسی و 34 سووال در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره­ی سطح مهارت‌های ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه برابر با 74/9±49/102 بود. ارتباط معنی داری بین نمره­ی میانگین مهارت­های ارتباطی دانشجویان و ترم تحصیلی وجود نداشت (62/0=p). کمترین و بیشترین نمره­ی میانگین مهارت­های ارتباطی با 50/9±33/99 و 18/10±25/104 به ترتیب مربوط به رشته­های اتاق عمل و رادیوتراپی بود. نتیجه­گیری: سطح توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه­ی مهارت‌های ارتباطی بین فردی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد. انجام پژوهش های مداخله ای به منظور ارتقای مهارت­های ارتباطی توصیه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت ارتباطی بین فردی، دانشجو، دانشگاه، ایران.

عنوان انگلیسی A Study of Interpersonal Communication Skills and its Associated Factors among Students of Kurdistan University of Medical Sciences, 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Communication skills are behaviors that help the individual to properly express emotions and their needs and achieve the goals of interpersonal relations. The study was carried out to determine interpersonal communication skills and its associated factors among students of Kurdistan University of Medical Sciences. Materials and Methods: The study was a cross-sectional. The study population were students of Kurdistan University of Medical Sciences that 720 of them were selected and studied. A two-part questionnaire including demographic characteristics and 34questions about interpersonal communication skills was used. The data were analyzed using SPSS 20. Results: The mean score of the students' communication skills was 102.49±9.74. There was no statistically significant difference between the mean communication skills of the students and academic semester (p=0.62).The lowest (99.33±9.5) and the highest (104.25±10.18) mean score of communication skills were related to operating room and radiotherapy students. Conclusion: Capabilities of the Kurdistan University of Medical Sciences in the field of interpersonal communication skills is not good. Intervention studies to enhance communication skills are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بشری وهابی | boshra vahabi
sanandaj
سنندج

احمد وهابی | ahmad vahabi
sanandaj
سنندج

مهناز صیادی | mahnaz sayyadi
kermanshah
کرمانشاه

دایم روشنی | daem roshani
sanandaj
سنندج


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-72-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/263/article-263-331431.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات