توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲۴، صفحات ۵۶-۶۴

عنوان فارسی تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: وبلاگ نویسی یک شیوه به اشتراک گذاشتن و انعکاس دادن تجارب دانشجویان در دنیای وب می‌باشد که دارای اثرات بالقوه در یادگیری می‌باشد. هدف از این تحقیق تعیین تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن درس پرستاری بیماریهای قلب در دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش بررسی: این یک مطالعه­ی نیمه تجربی می‌باشد که در آن تمام دانشجویان ترم چهارم کارشناسی پرستاری (28 نفر) وارد مطالعه شدند. آنها به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند و درس پرستاری بیماری­های قلب در دو گروه تدریس شد. در گروه مداخله علاوه بر شیوه­ی معمول تدریس، خود دانشجویان اقدام به طراحی یک وبلاگ آموزشی کردند و در گروه شاهد شیوه معمول تدریس برگزار شد. با پیش آزمون، پس آزمون بعد از تدریس و 3 ماه بعد از تدریس میزان یادگیری دانشجویان با استفاده از یک آزمون محقق ساخته سنجیده شد. جهت تعیین اعتبار از روش اعتبار محتوا و جهت پایایی از روش دو نیمه کردن آزمون (76/0r=) استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون 1 و 2 در گروه کنترل به ترتیب 65/1± 26/6، 48/2± 01/16 و 72/1± 66/14 و در گروه مداخله به ترتیب 55/1 ± 75/6 ، 17/2 ± 29/16 و 88/1 ± 18/16 بود. بین میانگین نمرات یادگیری پیش آزمون و پس آزمون1 در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. با این حال نمرات پس آزمون 2 در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر بود(03/0 = p ). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میزان یادگیری بلافاصله بعد از مداخله در هر دو گروه افزایش یافته است با این حال دانشجویانی که اقدام به تهیه وبلاگ آموزشی نموده‌اند تداوم و پایداری یادگیری آنان در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری بالاتر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وبلاگ نویسی ، تداوم یادگیری، دانشجویان کارشناسی پرستاری.

عنوان انگلیسی The Effect of Blogging on Learning and its Persistence in Undergraduate Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Blogging is a method of sharing and reflecting on experiences of students in the World Wide Web with potentially global learning. The aim of this study was to determine the effects of Blogging on learning and persistence in nursing students taking heart disease course. Materials and Methods: This is a semi-experimental study in which 28 fourth semester undergraduate nursing students participated. They were divided randomly into two control and experiment groups and heart disease nursing course was taught to both groups. In intervention group, in addition to the usual method of teaching, students created an educational blog butthe control group was taught by the traditional method. The students’ learning was examined before, and immediately after the intervention, and three months after it via a researcher-made test. The validity of the questionnaire was confirmed by content validity and its reliability was evaluated by Cronbach’s alpha (r=0.76). Results: Mean of pre-test and post-tests 1 and 2 scores of learning were 6.26±1.65, 16.01±2.48, 14.66± 1.77 in control group and 6.75±1.55, 16.29±2.17, 16.18±1.88in experiment group respectively. The mean scores of learning in the both groups increased significantly after the education. The results showed that no significant difference between the two groups in pre-test and post-test 1 scores, but did show a significant difference between the two groups in post-test 2 scores (p=0.03). Conclusion: This study showed that immediate post training intervention learning was more effective in both groups, but in intervention group performed much better.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا کوهستانی | hr kohestani
دانشکده پرستاری و مامایی ساوه، مربی دانشکده ی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه ، ساوه ، ایران

نیره باغچقی | n baghcheghi
، دانشکده پرستاری و مامایی ساوه، مربی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه ، ساوه ، ایران

کوروش رضایی | k rezaei
، دانشکده پرستاری و مامایی اراک، مربی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک ، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-597-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/263/article-263-331427.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات