|
مجله سلامت و بهداشت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۷۰-۱۸۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر مداخله آموزشی در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سالک بر اساس مدل بزنف در دانش آموزان استان قم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: لیشمانیوز جلدی یک معضل بهداشت عمومی در بسیاری از مناطق گرمسیری کشور به شمار میرود که به دلیل ایجاد ضایعات بر روی بدن بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف در مورد کنترل لیشمانیوز جلدی در دانش آموزان بخش مرکزی واقع در استان قم طی سال 1393صورت گرفت. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار بر روی 192 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی ساکن مناطق آندمیک سالک در استان قم بر اساس مدل بزنف انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تائید شد، در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS با آزمون های کای دو و تی و با استفاده از مدلهای تعمیم یافته خطی (GLM) با بکارگیری تحلیل اندازه های تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نمرات سازه های آگاهی، نگرش، عوامل قادر کننده، قصد رفتاری و رفتار سالم در گروه مورد، بعد از مداخله، تفاوت معنیداری را نسبت به گروه شاهد نشان داد (001/0.(pp سطح معنیدار در نظر گرفته شد). نتیجه گیری: اقدامات آموزشی قبل، حین و بعد از اجرای در مورد روش های کنترل ناقل میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت برنامه های پیشگیری و کنترل سالک داشته باشد و در این راستا استفاده از مدل بزنف توانست در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه در کنترل سالک موثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، مدل بزنف، دانش آموزان، لیشمانیوز جلدی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Educational Intervention Based on BASNEF Model to Promote Preventive Behaviors of Cutaneous Leishmaniasis among Students in Qom Province |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background& objectives: Cutaneous leishmaniasis (CL) is a public health concern in most of tropical areas of Iran. CL is important because of its dermal lesions on patient's bodies. This study was conducted to determine the effect of education based on BASNEF model to promote cutaneous leishmaniasis preventive behaviors among students in Markazi district of Qom Province in 2014. Method: This quasi-experimental study was conducted on 192 middle school students reside in endemic areas of Qom Province based on BASNEF model. Data were collected before and 2 months after intervention using a researcher-made questionnaire with approved validity and reliability. Data were analyzed by Chi- Square, T independent, and GLM statistics using SPSS software. Results: Mean scores of knowledge, attitude, enabling factors, behavioral intentions and healthy behavior in case group after educational intervention showed significant differences compared with control group (p< 0.001). Mean scores in subjective norms among cases has increased after education, although it was not statistically significant (p< 0.05). Conclusion: Educational intervention, before, during and after the implementation of vector control programs can have a significant impact on the success of cutaneous leishmaniasis prevention and control programs. In this context, the use of BAZNEF model could be effective on preventive behaviors to control leishmaniasis. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عابدین ثقفی پور | a saghafipour
مهدی میرحیدری | m mirheydari
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سمانه ابوالخیریان | s abolkheirian
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
شهرام ارسنگ جنگ | sh arsang jang
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://healthjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-608-77&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/255/article-255-331384.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|