طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۸۴-۳۹۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزشی مبتنی بر عوامل روانشناختی بر سلامت روان پرستاران مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کمردرد مزمن عامل اصلی بروز ناخوشی در شغل پرستاری است. مطالعات مرتبط با سلامت روان پرستاران در محیط کار و تأثیر آن بر کمردرد محدود است، لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزشی مبتنی بر عوامل روانشناختی بر سلامت روان پرستاران مبتلا به کمردرد مزمن انجام می شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای از نوع نیمه تجربی شاهد دار می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 84 نفر از پرستاران و بهیاران مبتلا به کمردرد مزمن شاغل در بیمارستان ولی عصر (عج) تهران است. افراد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه شاهد و مورد که هر کدام 42 نفر بودند، تقسیم شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه مقیاس و ابزار استفاده شد. آزمودنیها پرسشنامه دموگرافیک، سنجش درد و بعد سلامت روان پرسشنامه کیفیت زندگی را تکمیل نمودند و سه ماه بعد از مداخله آموزشی مجدد از نظر درد و سلامت روان مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: تعداد افراد در هر دو گروه مورد و شاهد 42 نفر و میانگین سنی آنها به ترتیب 32 و 5/31 سال بود. دو گروه از نظر متغیرهای مورد مطالعه اختلاف معنی داری نداشتند ( 5% P > ). میانگین بعد نشاط پس از مداخله در گروه مورد، از 64/64 به 26/77، بعد سلامت روان، از 28/70 به 95/80، بعد محدودیت نقش بدلیل مشکلات روانی، از 28/64 به 30/87 و بعد عملکرد اجتماعی، از 64/69 به 11/85 افزایش یافت که نشان دهنده تأثیر معنی دار آموزش می باشد (0001/0 P< ). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر عوامل روانشناختی کمردرد، موجب افزایش سلامت روان پرستاران و کاهش کمردرد در آنها می شود. بنابراین با طراحی برنامه آموزشی برای کنترل عوامل روانشناختی در محیط کار می توان از ایجاد یا تشدید کمردرد مزمن در پرستاران جلوگیری کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمردرد مزمن، پرستاران، سلامت روان، مداخله آموزشی

عنوان انگلیسی Chronic low back pain, nurses, mental health, educational intervention
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Chronic back pain is a prevalent health problem in nursing job. The aim of this study was to determine the effect of interventional education based on psychological factors among nurses suffering from chronic low back pain. Methods: This study is a quasi-experimental research. The population of this study consisted of 84 nurses suffering from chronic back pain and working in Valiasser hospital in Tehran.The recruited nurses were randomly assigned into two groups of intervention and control (each 42 individuals). Three scales of pain assessment, mental health and quality of life were used to collect data at beginning of the study and three months after educational. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Results: Totally 82 nurses (each group with 42 nurses) with mean age of 32 and 31.5 years in intervention and control group took part in the study. Two groups were not significantly different before intervention (P> 0/05). After the intervention in comparison with before, the mean scores of vitality were improved from 64/64 to 77/26, mental health from 70/28 to 80/95, role limitations due to emotional problems from 64/28 to 87/30 and social performance from 69/64 to 85/11 indicating a significant effect of education (P< 0/0001). Conclusion: According to the findings of this study educational interventions based on psychological factors could improve back pain and increase mental health in nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم علی غیاث | m alighias
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

صدیقه السادات طوافیان | ss tavafian
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

شمس الدین نیکنامی | sh niknami
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1061-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/180/article-180-330680.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات